تبلیغات
حوزه علمیه استان مرکزی - تشریح ماموریت‌ها و عملکردهاى اداره امور پژوهشى حوزه
حوزه علمیه استان مرکزی
اللهم عجل لولیک الفرج

تشریح ماموریت‌ها و عملکردهاى اداره امور پژوهشى حوزه

نوشته شده در تاریخ : شنبه 18 دی 1389   ساعت 07 و 53 دقیقه و 30 ثانیه

مسئول اداره امور پژوهشى مدارس معاونت پژوهش حوزه‌هاى علمیه، همزمان با هفته پژوهش، در گفت ‏وگو با مرکز خبر حوزه مأموریت‌ها وکارکردهاى این اداره را تشریح کرد.

‏ حجة‌الاسلام مهدى محقق‌فر گفت: پژوهش به عنوان زیر بناى مباحث آموزشى، مدیریتى، فرهنگى و... ‏نقش غیر قابل انکارى را در حرکت به سوى پیشرفت و تعالى ایفا مى‌کند، بر این اساس معاونت پژوهش ‏حوزه‌هاى علمیه که متولى توسعه و ترویج امر پژوهش در حوزه مى‌باشد با راه‌اندازى اداره امور پژوهشى ‏مدارس علمیه، توجه ویژه‌اى به فرهنگ‌سازى پژوهش و توانمند‌سازى طلاب در عرصه تحقیق و ‏پژوهش‌گرى داشته و دارد.‏
‏ وى افزود: امور پژوهشى مدارس علمیه کشور براى ساماندهى امر پژوهش در مدارس دو مأموریت ‏اساسى دارد؛ یکى از آن‌‌ها فرهنگ‌سازى پژوهش است که البته این فرهنگ‌سازى علاوه بر طلاب در حال ‏تحصیل، بایستى در میان اساتید و دیگر متولیانى که مى‌توانند در مدارس علمیه تأثیرگذار باشند، نیز ‏صورت گیرد؛ مورد دیگرى که جزء وظایف اساسى این اداره براى ساماندهى امر پژوهش مى‌باشد، تربیت ‏پژوهش‌گر است؛ براى اجراى این دو مأموریت، مى‌بایست برنامه‌هایى اجراء شود، یکى از آن‌‌ها ترویج ‏مباحث پژوهشى است که شناخت بایسته‌‌ها و آسیب‌هاى فرهنگ پژوهش را نیز شامل مى‌شود و علاوه بر ‏این‌‌ها براى ارائه شاخصه‌‌هایى که موجب ارتقاء فرهنگ پژوهش مى‌شود، برنامه‌ریزى و نظارت مى‌کند؛ ‏دومین کارى که باید در این زمینه انجام گیرد، استعداد یابى در میان طلاب جوان است؛ سیاست‌گذارى، ‏نظارت و ارزیابى کلان، ساماندهى نیروى انسانى و شناسایى مشاورین و اساتید ویژه امر پژوهش، برنامه ‏ریزى و... از دیگر کارهایى است که لازمه اجراى مأموریت‌هاى این اداره تلقى مى‌شود. ‏
حجةالاسلام محقق‌فر یاد‌آور شد: برنامه‌هاى اداره امور پژوهشى مدارس به صورت دستورالعمل و ابلاغ ‏آئین نامه‌ها به معاونت‌هاى پژوهشى استان‌‌ها ارسال مى‌گردد و آن‌‌ها نیز طبق آن، بر مدارس موجود در ‏استان خود نظارت مى‌کنند.‏
‏ وى گفت: براى ساماندهى امر پژوهش و شناسایى مشاورین و معاونین پژوهشى، در حال حاضر تنها در ‏مقام شناسایى اساتید هستیم که هنوز به آن چیزى که در این زمینه ترسیم کرده‌ایم، نرسیده‌ایم؛ البته براى ‏تحقق هدف نهایى در این زمینه به سمت نیازسنجى پژوهشى مى‌رویم.‏
‏ کانون‌هاى علمى طلاب مدارس را طراحى نموده‌ایم، اسناد، ضوابط و شاخصه‌هاى شناسایى این کانون‌‌ها را ‏هم تهیه کرده‌ایم که چیزى شبیه به انجمن‌هاى علمى پژوهش‌گران حوزه است؛ نحوه ایجاد این کانون‌‌ها نیز ‏به گونه‌اى است که طلاب هر مدرسه مى‌توانند پیرامون یکى از گرایش‌هاى تحصیلى موجود، در‌خواست ‏ایجاد این کانون‌‌ها را داشته باشند.‏
مسئول اداره امور پژوهش مدارس معاونت پژوهش حوزه تصریح کرد: هدف از ایجاد این کانون‌‌ها این است ‏که خود طلبه‌‌ها وارد کار علمى شده و تحولات ماندگارى را در عرصه پژوهش حوزه‌هاى علمیه رقم بزنند، ‏علاوه بر این شور و نشاط علمى در مدارس علمیه و طلاب ایجاد شود؛ با راه‌اندازى این کانون‌ها، طلاب ‏مى‌توانند در مدارس، نشست‌ها و کارگاه‌هاى علمى-پژوهشى و ... را برگزار کرده و از اعتبارات حمایتى که ‏از طرف اداره امور پژوهشى مدارس به کانون‌‌ها اعطا مى‌شود، بهره‌مند شوند؛ البته اختصاص بودجه‌هاى ‏حمایتى بر اساس فعالیت کانون‌‌ها و رتبه بندى‌‌هایى است که صورت مى‌گیرد. ‏
وى افزود: بخش دیگر فعالیت ما مربوط به مجلات علمى مدارس است؛ معتقدیم طلبه‌اى که وارد کار علمى ‏مى‌شود، باید فضایى براى ارائه محصولات خود داشته باشد، به همین دلیل ضرورت وجود مجلات را ‏احساس کردیم.‏
‏ براى این منظور، مجلات علمى مدارس را تعریف کردیم و از این به بعد هر مدرسه علمیه‌اى که چنین ‏درخواستى داشته باشد با آن موافقت خواهد شد؛ البته اشخاصى که در سمت‌هاى مدیر‌مسئول یا سردبیر آن ‏قرار مى‌گیرند باید در سطح معاونین پژوهش مدارس باشند، طلاب نیز مى‌توانند به عنوان تیم تحریریه ‏فعالیت کنند؛ انتظار داریم که بعد از طى دوره‌هاى اولیه انتشار این مجلات، آن‌‌ها به سمت نشریه‌هاى ‏علمى-ترویجى سوق و ارتقا پیدا کنند؛ هم‌چنین 70درصد محتواى این نشریات باید مقالات و پژوهش‌هاى ‏خود طلاب باشد و 30درصد آن نیز مى‌تواند مربوط به اخبار علمى-پژوهشى باشد. ‏
حجةالاسلام محقق‌فر گفت: در اوایل سال آینده، نشست سراسرى کانون‌هاى علمى طلاب مدارس علمیه ‏سراسر کشور و نشست سراسرى مجلات علمى مخصوص هر مدرسه برگزار مى‌شود.‏
‏ وى در پایان افزود: دومین اجلاس سراسرى معاونین پژوهش مدارس علمیه سراسر کشور 9 و 10 دى ‏ماه سال جارى در مشهد برگزار شد؛ در این اجلاس هشت کمیسیون خاص، چیستى و چرایى مسایل ‏طلاب مدارس را بررسى کردند و ‌راه‌کارهایى را براى ارتقاء سطح پژوهش ارائه دادند.‏






آخرین پستها

آیة‌اللّه العظمى صافى گلپایگانى کمبودهاى اقتصادى به حساب روحانیت گذاشته نشود یکشنبه 23 مرداد 1390
معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه: شنبه 22 مرداد 1390
متن کامل نامه شورای عالی حوزه به مشاور رییس جمهور و مدیر عامل خبرگزاری ایرنا شنبه 22 مرداد 1390
بیانیه معاون سابق آموزش حوزه های علمیه در خصوص حوادث اخیر شنبه 22 مرداد 1390
قابل توجه طلاب سطوح عالی که درخواست ارتقاء پایه دارند شنبه 22 مرداد 1390
نقشه مرکزمدیریت حوزه علمیه استان مرکزی چهارشنبه 15 تیر 1390
رهبر معظم انقلاب: وضع فعلی عدالت مطلقا راضی کننده نیست؛ دوران آزمون و خطا در مقوله عدالت سپری شده است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
مقام و منزلت حضرت آیت الله بهجت در گفتگو با آیت الله مصباح یزدی چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استخدام روحانیون در عقیدتی و سیاسی ناجا چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
کدام مرجع تقلید کامپیوتر را به حوزه آورد؟! چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
دروس خارج حوزه اینترنتی می شود چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
حمله مزدوران آل خلیفه و آل سعود به عزاداران حضرت ام البنین(س) چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استقلال حوزه خواسته جدی مراجع تقلید است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفت های اخیر در بخش نشر نسبت به گذشته فرمودند : تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
علت علاقه مصری ها به اهل بیت‌(ع) از نگاه استاد الازهر چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
شمّه‌ای از اخلاق، صفات و کرامات حضرت فاطمه یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
وصایای حضرت فاطمه سلام الله علیها یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
فضایل قرانی حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
پروفسور لگنهاوزن چگونه مسلمان شد؟ یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
رهبر معظم انقلاب، در دیدار معلمان:حركت بیداری قطعاً تا قلب اروپا پیش خواهد رفت یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
لیست آخرین پستها