تبلیغات
حوزه علمیه استان مرکزی - تحول در حوزه از نگاه رییس جمهور وقت
حوزه علمیه استان مرکزی
اللهم عجل لولیک الفرج

تحول در حوزه از نگاه رییس جمهور وقت

نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389   ساعت 10 و 06 دقیقه و 04 ثانیه

    اگر می‌خواهیم حوزه را اصلاح کنیم این اصلاح حوزه باید به معنای تامین کمبودها و اصلاح نقایص و معایب باشد، نه به معنای تجدید‌نظر در نقاط مثبتی که حوزه‌های علمیه قرن‌ها با آن نقاط زندگی کرده‌اند.  

 

اشاره آنچه که در پی می‌آید: مصاحبه اختصاصی ماهنامه «پاسدار اسلام» با حضرت آیت الله خامنه‌ای است که در پنجمین شماره این مجله انتشار یافته بود مقام‌معظم‌رهبری در این گفت وگوی ماندگار که در آن موقع رییس جمهور و امام جمعه تهران بوده‌اند علاوه بر ترسیم مسیر صحیح اصلاحات در حوزه‌های علمیه، درباره آخرین وضعیت جنگ، جایگاه تبلیغات به ویژه روزنامه‌ها و صدا و سیما و توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم علیه ایران به تفصیل سخن گفته است، که برای پرهیز از طولانی شدن متن، پاسخ معظم‌له به سوالی درباره راهکارهای انجام اصلاحات در حوزه‌های علمیه از طرف سرویس علمی – فرهنگی مرکز خبر حوزه، تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد.

پاسدار اسلام: با توجه به پیام تاریخی امام در سالگرد انقلاب و اهمیت فوق‌العاده حوزه‌های علمیه برای انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان، حضرتعالی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته روحانیت چه رهنمودهایی در جهت اصلاح و تصفیه و توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه ارائه می‌فرمایید؟

اولین کاری که به نظر من باید انجام بگیرد این است: یک عده از متفکرین حوزه علمیه و تئوریسین‌های اصیل حوزه که حوزه را بشناسند و نقایص حوزه را بدانند و نقاط قوت حوزه را درک کنند باید بنشینند و طرح حوزه ایده آل را بریزند.

* رشته‌های تخصصی خشک نباشد

پیشنهاد من این است که اول یک عده بنشینند با خیال راحت با فرصت‌های زیاد، حوزه‌ای را که باید ساخت ترسیم کنند. در این ترسیم بایستی نکات مهمی را مورد ملاحظه قرار دهند اهم این نکات این است که از نقاط مثبت شیوه تحصیلی در حوزه‌های علمیه قدیم، غمض عین نکنند. برای اینکه حوزه را مرتب کنند، کلاس بندی‌هایی به سبک مدارس غربی ترتیب ندهند برای اینکه حوزه را مرتب و منظم کنند کارهای تخصصی به وجود نیاورند.

اهمیت عالم اسلامی و فقیه اسلام این است که اگر چه در رشته فقاهت متخصص است، اما این تخصص، فراگیری یک علم خاص، یعنی علم فقه نیست؛ بلکه [دانستن] تفسیر، تاریخ، رجال، حکمت، کلام و شاید بعضی از علوم دیگر در کنار علم فقه [را لازم] می دانیم. اگر ما آمدیم قضیه را تخصصی خشک کردیم، یعنی گفتیم که یک عده محدث بشوند و یک عده فقیه بشوند و عده‌ای دیگر متخصص در رجال شوند، اگر این کار را کردیم از این نقاط اصلی اهمیت و رشد حوزه‌های علمیه غمض عین کرده‌ایم.

*علمای بزرگ در علوم حوزوی متخصص بودند

ما باید توجه کنیم که بزرگترین علمای ما کسانی بوده‌اند که در همه این رشته‌ها با همدیگر، یدی داشتند. البته نمی‌گوییم که در همه این رشته‌ها متخصص و در سطوح بالا بودند، خصوصا امروز که گرفتاری‌های زیاد، این اجازه را نمی‌دهد، اما می‌گوییم مثل رسم و عادت حوزه علمیه در همه این‌ها، یدی داشته باشند اگر ما آمدیم  این تخصص خشک را برقرار کردیم، محقَق است که آن موضع ایده‌آل را نخواهیم داشت یا مثلا فرض کنید که رسم رابطه احترام آمیز اخلاقی بین استاد و شاگرد که در حوزه‌های علمیه است باید به هم نخورد، هر چیزی که این رسم را به هم بزند، برای حوزه مضر خواهد بود.

*اصلاح حوزه به معنای تامین کمبودها

بنابراین، اگر می‌خواهیم حوزه را اصلاح کنیم این اصلاح حوزه باید به معنای تامین کمبودها و اصلاح نقایص و معایب باشد، نه به معنای تجدید‌نظر در نقاط مثبتی که حوزه‌های علمیه قرن‌ها با آن نقاط زندگی کرده‌اند و می‌بینیم که بعضی‌ها توجه ندارند.

به هر حال نکاتی را بایستی از این قبیل در نظر گرفت. حوزه ایده‌آل آینده را بر مبنای این نکات ترسیم کرد و این شکل تنظیم شده را روی کاغذ آورد. هم نمودار سازمانی کشید، دقیقا، تا اداره حوزه مشخص بشود که از کجاست، و هم کاملا پخته کرد و در ذهنیت شنوندگان و گویندگان این تحلیل را به قوام و نضج آورد اگر این کار شد آن وقت شروعش آسان است، و الاّ الان افراد متعددی در صدد اصلاح حوزه هستند تحت همین نام اصلاح با همین کلیت، در حالی که شاید عده‌ای اصلاح را چیزی می‌دانند بر خلاف آن چیزی که آن عده دیگر می‌دانند و شاید هر دو این‌ها هم اشتباه می‌کنند و شکل ثالثی لازم است.

بنابراین، پیشنهاد من این است که اول بایستی آن شکل ایده‌آل ترسیم شود، و این شکل ایده‌آل را هیچ کس جز کسانی که در حوزه بزرگ شده‌اند و با حوزه خو گرفته‌اند نمی‌تواند را انجام دهد.

*تجربه پیشکسوتان و تلاش جوان‌ها

اگر از خارج کسانی آمدند حوزه را درست کنند، این حوزه را خراب خواهند کرد، اگر طلبه‌های کاملا جوانی که حوزه را درست نمی‌شناسند و نقاط قوتش را درست قدردانی نمی‌کنند، آنها خواستند این کار را بکنند، اشتباه می‌کنند، باید تجربه پیران، اطلاعات و آگاهی کارکشتگان و خبره کاران حوزه علمیه، با نشاط و تلاش، ابتکار جوانان به هم آمیخته بشود و یک مجموعه‌ای به وجود بیاید، اگر این کار 6 ماه یا یک سال هم طول بکشد، اشکالی ندارد در این مدت ربط و ایراد و رد و اشکال و هر چه باید بشود انجام بگیرد، سپس شکل مشخص بشود این شکل را به صورت متحد به همه حوزه‌های بزرگ و کوچک ایران ابلاغ کنند و کسانی هم مشغول مقدماتش بشوند البته انجام اصلاحات بعد از ترسیم شکل مطلوب، باز هم کار آسانی نیست، اما مشکل‌ترین بخش قضیه همین بخش اول است که من می‌بینم به این بخش توجهی نمی‌شود.






آخرین پستها

آیة‌اللّه العظمى صافى گلپایگانى کمبودهاى اقتصادى به حساب روحانیت گذاشته نشود یکشنبه 23 مرداد 1390
معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه: شنبه 22 مرداد 1390
متن کامل نامه شورای عالی حوزه به مشاور رییس جمهور و مدیر عامل خبرگزاری ایرنا شنبه 22 مرداد 1390
بیانیه معاون سابق آموزش حوزه های علمیه در خصوص حوادث اخیر شنبه 22 مرداد 1390
قابل توجه طلاب سطوح عالی که درخواست ارتقاء پایه دارند شنبه 22 مرداد 1390
نقشه مرکزمدیریت حوزه علمیه استان مرکزی چهارشنبه 15 تیر 1390
رهبر معظم انقلاب: وضع فعلی عدالت مطلقا راضی کننده نیست؛ دوران آزمون و خطا در مقوله عدالت سپری شده است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
مقام و منزلت حضرت آیت الله بهجت در گفتگو با آیت الله مصباح یزدی چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استخدام روحانیون در عقیدتی و سیاسی ناجا چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
کدام مرجع تقلید کامپیوتر را به حوزه آورد؟! چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
دروس خارج حوزه اینترنتی می شود چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
حمله مزدوران آل خلیفه و آل سعود به عزاداران حضرت ام البنین(س) چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استقلال حوزه خواسته جدی مراجع تقلید است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفت های اخیر در بخش نشر نسبت به گذشته فرمودند : تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
علت علاقه مصری ها به اهل بیت‌(ع) از نگاه استاد الازهر چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
شمّه‌ای از اخلاق، صفات و کرامات حضرت فاطمه یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
وصایای حضرت فاطمه سلام الله علیها یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
فضایل قرانی حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
پروفسور لگنهاوزن چگونه مسلمان شد؟ یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
رهبر معظم انقلاب، در دیدار معلمان:حركت بیداری قطعاً تا قلب اروپا پیش خواهد رفت یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
لیست آخرین پستها