حوزه علمیه استان مرکزی
اللهم عجل لولیک الفرج

معاون پژوهش حوزه‌ خبر داد: راه اندازی سه انجمن علمی جدید در حوزه

نوشته شده در تاریخ : سه شنبه 21 دی 1389   ساعت 07 و 55 دقیقه و 14 ثانیه

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از راه‌اندازی سه انجمن جدید در انجمن‌های علمی حوزه در آینده نزدیک خبر داد. 
 

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد عصر امروز در دیدار مسئولین انجمن‌های علمی حوزه با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، انجمن‌های علمی حوزه را یکی از قطب‌های علمی برتر کشور دانست و اظهار داشت: امروز فعالیت‌های انجام شده در این انجمن‌ها بسیار مطلوب و رضایت بخش بوده و تعامل خوبی بین این انجمن‌ها با سایر قسمت‌های حوزه وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم تمام این فعالیت‌ها در برخی از رشته‌های اصلی حوزه از جمله فقه و اصول در انجمن‌های علمی احساس کمبود شده و امیدواریم با عنایت بزرگان و مراجع این انجمن‌ها نیز راه اندازی گردد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه تصریح کرد: شورای عالی حوزه‌‌های علمیه مجوز راه‌اندازی سه انجمن جدید جامع‌شناسی اسلامی، انجمن علمی مهدویت و انجمن علمی حدیث را داده است که در نیمه دوم سال جاری راه اندازی می‌گردد.

* فعالیت 2 هزار پژوهشگر در انجمن‌های علمی حوزه

خاطر نشان می‌شود؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهاجرنیا، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه در ادامه این جلسه طی سخنانی با تشریح عملکرد انجمن‌های علمی حوزه اظهار داشت: هم‌اکنون 11 انجمن علمی در حوزه با بیش از 2 هزار عضو فعال بوده و بیش از 50نوع فعالیت انجام می دهند.

وی افزود: با توجه به گستردگی فضای علوم، سه انجمن بزودی راه‌اندازی می‌شود و بالغ بر 8 انجمن نیز در نوبت اخذ مجوز هستند.






دیدار هزاران نفر از مردم قم

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 20 دی 1389   ساعت 08 و 44 دقیقه و 55 ثانیه

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز در دیدار هزاران نفر از مردم قم، بصیرت و تشخیص صحیح شرایط، احساس تعهد ومسئولیت، و حضوربه موقع در صحنه را سه عامل اصلی موفقیت در امتحانهای الهی و زمینه ساز پیشرفت مادی و معنوی برشمردند وتأکید کردند: ملت ایران با عبور موفقیت آمیز از امتحانهای گوناگون الهی در طول 32 سال گذشته، امروز مقتدرتر از هر زمان دیگر با عزم و اراده قوی و هوشیاری و یکپارچگی به راه خود برای رسیدن به قله های سعادت و کمال و حیات طیبه دنیا و آخرت ادامه خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار که در سالروز قیام تاریخی مردم قم در نوزدهم دی سال 56، برگزار شد، این حادثه بزرگ را نشانه پیشگامی مردم قم در بصیرت، احساس مسئولیت و حضور در صحنه دانستند و افزودند: حرکت نوزدهم دی مردم قم در سال 56، یک سیلی محکم به رژیم طاغوت و جبهه استکبار بود که با هدایت امام خمینی (ره)، زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 57 شد.
ایشان با تأکید بر اینکه حساسیت بالای دشمنان نسبت به مردم و حوزه علمیه قم، به دلیل بصیرت بالا، روحیه احساس تعهد و حضور به موقع در صحنه آنان است، خاطرنشان کردند: عکس العمل دشمنان در قبال قدرت نمایی مردم، حوزه علمیه، علما و جوانان قم در جریان سفر رهبری به این شهر مقدس نیز، نشان دهنده همین روحیات والا و عظمت این حرکت و همچنین عجز و آسیب پذیری دشمنان است.
رهبر انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نحوه واکنش دنیای کفر واستکبار در 32 سال گذشته را نمونه دیگری از آسیب پذیری مخالفان و معاندان نظام اسلامی و عظمت حرکت ملت ایران برشمردند و افزودند: تشکیل نظام اسلامی در ایران وایستادگی در مقابل قلدرترین حکومتهای دنیا، ارائه یک راه نو برمبنای اسلام واقعی بود که این موضوع برای جبهه استکبار و ظلم، تحمل ناپذیر است و علت اصلی مخالفت ها با جمهوری اسلامی ایران نیز همین قضیه است.
حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری کارهای بزرگ و سربلندیهای ملت ایران در میدانهای مختلف، تأکید کردند: این ملت به برکت موفقیت در امتحانهای الهی توانسته است خود را از لحاظ معیارهای معنوی و مادی بالا بکشد که پیشرفتهای علمی و فناوری و کار و خدمت رسانی در سراسر کشور نمونه های پیشرفت مادی است.
ایشان با اشاره به کمک ها و الطاف الهی در تمام این موفقیت ها تأکید کردند: ملت ایران در میدانهای گوناگون دست قدرت الهی را دیده و حس کرده است.
رهبر انقلاب اسلامی شکست فتنه سال گذشته را نمونه ای از الطاف و دست قدرت الهی دانستند و افزودند: با لطف و عنایت خداوند متعال، مردم، بیدار و وارد صحنه شدند وتوانستند توطئه ای عظیم را خنثی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: هنوز ابعاد فتنه سال گذشته به طور کامل شناخته نشده است و زمینه های زیادی برای تحلیل و تبیین آن وجود دارد زیرا دشمن طراحی و محاسبات دقیقی انجام داده بود.
ایشان عوامل اصلی فتنه سال 88 را طراحان خارجی دانستند و خاطرنشان کردند: کسانی را که مردم به آنها سران فتنه می گویند، در واقع بازیچه طراحان اصلی بودند و دشمن آنها را به وسط صحنه هُِل داده بود که البته آنها نیز باید راه خود را از دشمن جدا می کردند که این کار را انجام ندادند و مرتکب گناه شدند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انسان نباید بازیچه دشمن شود و اگر غفلتی هم کرد ولی در وسط کار متوجه موضوع شد، باید بلافاصله راه خود را تغییر دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین زوایای فتنه سال گذشته تأکید کردند: عامل اصلی، دیگرانی بودند که طراحی کرده بودند و در طراحی و محاسبات خود به دنبال حذف جمهوری اسلامی و تغییر نظام بودند.
ایشان افزودند: طراحی اصلی دشمنان، این بود که جمهوری اسلامی و حقیقت و شعار دین از جامعه ایران برچیده شود و قاعده حکومت و دولت را به شکل مطلوب خود تشکیل دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: صحنه گردانان اصلی، حالت دیگری را نیز طراحی کرده بودند که اگر به نتیجه مطلوب خود نرسند، کشور را به آشوب بکشانند و با تقلید از انقلاب اسلامی و بوجود آوردن کاریکاتوری از آن، به اهداف خود برسند.
ایشان افزودند: اما ملت ایران با تشخیص صحیح اوضاع، احساس تعهد و حضور به موقع در صحنه، به دهان طراحان اصلی زد و بساط آنها را جمع کرد.
رهبر انقلاب اسلامی موفقیت ملت ایران در این آزمون بزرگ و پیچیده را زمینه ساز پررنگ تر شدن خط دین و انقلاب در کشور و اقتدار روزافزون نظام اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند: اقتدار روزافزون در واقع پاداش الهی برای موفقیت در این آزمون است.
حضرت آیت الله خامنه ای همه آحاد مردم و مسئولان را به حفظ هوشیاری و تشخیص صحیح مسائل اصلی از مسائل فرعی و جابجا نکردن آنها فراخواندند و افزودند: نداشتن بصیرت و شکست در امتحان الهی موجب تنزل و انحطاط جامعه خواهد شد، همانگونه که نتیجه شکست مردم در امتحان الهی در دوران امیرالمومنین علی (ع) و شهادت آن حضرت در محراب عبادت به دست اشقی الناس، به شهادت رسیدن حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یاران ایشان در حادثه کربلا بود.
ایشان جایگاه والای کنونی ملت ایران و موفقیتهای او در مسائل داخلی و تأثیرگذاری در منطقه و مسائل مهم جهانی را نتیجه سربلندی در امتحانهای گوناگون دانستند و خاطرنشان کردند: دشمن تلاش فراوانی انجام می دهد تا با فشارهای اقتصادی، و تبلیغات دروغین و پرحجم و ترساندن دولتها و ملتها از جمهوری اسلامی ایران، مانع از ادامه مسیر پیشرفت نظام اسلامی شود اما به نتیجه نرسیده است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شکست سیاستهای امریکا در قضایای فلسطین، لبنان، افغانستان و عراق افزودند: امریکاییها، جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی ناکامی های خود معرفی می کنند در حالیکه آنها از بیداری و سیاست صحیح ملتها شکست خورده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: تأثیر و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و در میان ملتها تأثیری معنوی است زیرا نظام اسلامی موجب بیداری ملتها می شود و در چنین شرایطی است که امریکا تمام تلاش خود را به کار می بندد تا دولت کنونی عراق بر سر کار نیاید اما به دلیل بیداری مردم، این دولت سر کار می آید و امریکا هم هیچ کاری نمی تواند بکند.
ایشان خاطرنشان کردند: ملت ایران به راه پیشرفت و اقتدار خود تا رسیدن به قله ها و حیات طیبه دنیا و آخرت ادامه خواهد داد.
حضرت آیت الله خامنه ای عزم و اراده مردم و مسئولان را برای پیمودن این راه، خوب و قوی ارزیابی و تأکید کردند: شرط ادامه موفقیت آمیز مسیر پیشرفت و اقتدار، بیداری و دستکم نگرفتن دشمن است.
ایشان افزودند: همه آحاد مردم بویژه جوانان، روحانیون، دانشگاهیان و مسئولان باید هوشیاری خود را حفظ و دو چندان کنند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: بیداری مسئولان، خدمت به مردم و حفظ یکپارچگی در میان خود است که همچون خاری در چشم دشمن خواهد بود.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه سلام الله علیها، با اشاره به قیام تاریخی نوزدهم دی سال 56، تأکید کرد: مردم قم همواره در صحنه بوده و نشان داده اند که پشتیبان ولایت فقیه هستند.
وی به نمایندگی از مردم استان قم و حوزه علمیه و علما از سفر اخیر رهبر انقلاب اسلامی به شهر مقدس قم تشکر و قدردانی کرد.






تاکید آیت‌الله مقتدایی بر حضور فعال طلاب در عرصه‌های هنری

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 20 دی 1389   ساعت 08 و 39 دقیقه و 27 ثانیه

Imageآیت الله مرتضی مقتدایی طی سخنانی با اشاره به برگزاری سومین جشنواره هنر آسمانی در اسفند‌ماه سال جاری ضمن ‌ارزیابی عملکرد دوره‌های قبل این جشنواره بر حضور فعال حوزویان در ارائه آثار خود به دبیرخانه سومین دوره این جشنواره و همچنین توجه مدیران و معاونین به این عرصه تاکید کرد.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هدف اصلی جشنواره هنر آسمانی را ترویج فرهنگ دینی و اسلامی از طریق تولید آثار فاخر و ماندگار هنری و گسترش پژوهش در عرصه هنر و حمایت از پژوهش‌های مربوطه دانست و گفت: شناسایی و معرفی مراکز هنری مرتبط  با حوزه علمیه، سازماندهی نیروهای هنری حوزه، برقراری ارتباط بین طلاب و فضلای هنرمند، با سایر هنرمندان شناسایی و کشف استعداد‌های هنری طلاب، سوق دادن طلاب به سوی فعالیت‌های هنری، حمایت از آثار طلاب و فضلای حوزه و تشویق و ترغیب آنان برای ورود به عرصه هنر در ابعاد مختلف شعر، ادبیات و نمایش، را از جمله اهداف این جشنواره بر شمرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: جشنواره هنرهای آسمانی بعنوان یک فعالیت فرهنگی هنری در دستور کار مدیریت حوزه علمیه قرار گرفته بود، و به لحاظ استقبال خوب طلاب و فضلای هنرمند و برکات فراوان آن و به منظور استمرار این فعالیت، دبیرخانه دائمی جشنواره مذکور با هماهنگی کامل دستگاه‌های ذی‌ربط و با توکل به الطاف الهی در صدد است در سال 1389 سومین جشنواره را نیز در 5 اسفند ماه89 برگزار نماید.

وی یادآور شد: مشارکت فعال طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه موجب غنا و تعالی جشنواره بلکه همسویی و همراهی و حتی هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی هنری با دبیرخاانه دائمی جشنواره، امکان تبادل تجربیات، جهت‌دهی یکسان بهره‌گیری بهینه از منابع و در نتیجه توسعه و تحقق اهداف را به دنبال خواهد داشت که امید می‌رود با درایت و همفکری و همکاری مدیران محترم استانی و مدارس علمیه سراسر کشور و نهادهای مسئول، شرایط مناسب برای شرکت طلاب و ارائه آثار خود در این جشنواره شاهد یک جهش رو به رشد باشیم./حوزه نیوز 71172/





حجه الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری: قیام 19 دی هیمنه طاغوت را در هم شکست

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 20 دی 1389   ساعت 08 و 37 دقیقه و 22 ثانیه

حجه الاسلام والمسلمین سید هاشم حسینی بوشهری، با اشاره به فرارسیدن سالروز حماسه خونین 19 دی ماه اظهار داشت: حرکت طلاب حوزه‌های علمیه و مردم قم در حماسه 19 دیماه عکس‌العملی بود نسبت به آنچه که دستگاه طاغوت در آن روز در رابطه با توهین به امام خمینی(ره) در روزنامه اطلاعات مطرح کرده بود. Image

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: 19دیماه در فضای خفقانی که هیچکس قدرت حرف زدن را نداشت و دستگاه طاغوت احساس می‌کرد که به تمام معنا در همه جای کشور احاطه پیدا کرده، رخ داد و حضور مردم در این روز در حقیقت هیمنه طاغوت را در هم شکست و فضایی را به وجود آورد که مردم احساس کردند می‌توانند در برابر طاغوت بایستند و علیه آنها شعار دهند و فضای طاغوتی را در هم بشکنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سهم قیام 19 دی در پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: این قیام جرقه مهمی بود که در آن تاریخ اتفاق افتاد و سرآغاز حرکتی شد که به دنبال آن چهلم‌ها برگزار شد و سرانجام دستگاه طاغوت در برابر اراده ملت به زانو درآمد تا اینکه به 22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد.

حسینی بوشهری تاکید کرد: این حرکت پرخروش و حوادث پس از آن نقش مهمی در پرشتاب‌کردن حرکت توفنده انقلاب اسلامی ایران داشت.

*فیلم قیام خونین 19 دی تهیه شود
امام جمعه قم بر ضرورت تبیین و ترویج علل و عوامل و پیامدهای قیام خونین مردم قم در روز 19 دی برای نسل جوان تاکید کرد و یادآور شد: پیشنهاد من این است که گویندگان و سخنرانان از یک سو و رسانه‌های جمعی از سویی دیگر باید این حرکت مهمی مردم قم را به تصویر بکشد.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانان باید در خصوص این حماسه خونین به مردم آگاهی بخشی کنند و 19 دی به یک سلسله نشست‌ها و گفتگوها و بحث‌های جدی رسانه‌ای تبدیل شود.

حسینی بوشهری تصریح کرد: به نظر من باید قیام خونین مردم قم در روز 19 دی و حرکت‌های پس از آن تا پیروزی انقلاب اسلامی به صورت تهیه فیلم به تصویر کشیده شود تا در بین نسل جوان ما اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نقش رسانه‌های مکتوب را در تبیین قیام خونین 19 دی مهم دانست و افزود: روزنامه‌ها و مطبوعات باید فضایی را برای درج مقالات و یادداشت‌ها و مصاحبه از شخصیت‌هایی که در آن روز حضور جدی داشتند اختصاص دهد تا نسبت به نسل جوان اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد.

حسینی بوشهری تاکید کرد: اطلاع‌رسانی درباره قیام خونین مردم قم در روز 19 دی نباید فقط به همین روز محدود شود بلکه باید در طول سال این حماسه و وقایع پس از آن را اطلاع رسانی کرد تا جوانان ما اطلاعات خوبی از روند شکل گیری انقلاب اسلامی داشته باشند./مهر نیوز 1227799/





شرح حدیث / ملاک پیروی از گفته‌ها

نوشته شده در تاریخ : شنبه 18 دی 1389   ساعت 08 و 08 دقیقه و 39 ثانیه

شرح حدیثی از حضرت امام محمد باقر علیه‌السّلام توسط حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در جلسه درس خارج فقه
سیمای رهبری«عَنْ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْکِیکَ وَ هُوَ لَکَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِکُکَ وَ هُوَ لَکَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون»

کافى، ج 2، ص 683

فى الکافى و التّهذیب، عن الباقر (علیه‌السّلام): [حضرت امام محمدباقر علیه‌السلام فرمودند:] «اتّبع من یبکیک و هو لک ناصح»؛ [از] آن کسى که حرفهائى به تو میزند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه مى‌آورد، اما خیرخواه توست؛ حرف او را قبول کن. «اتّبع» یعنى حرف او را گوش کن، بپذیر؛ [اگرچه] تلخ است، لیکن به نفع توست.

«و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش»؛ ولى گوش نکن، پیروى نکن از حرف آن کسى که حرفهاى شیرینى میزند که خوشت مى‌آید و لبهاى تو را به تبسم باز میکند، اما «و هو لک غاش»؛ فریبگر است، غش میکند با تو، خیرخواهى ندارد، از روى بددلى و بدخواهى است، [ولی] حرفى میزند که تو خوشت بیاید؛ از این شخص پرهیز کن. «و ستردّون الى اللَّه جمیعا فتعلمون»؛ وقتى پیش خداى متعال رفتید، آنگاه حقایق دلهاى یکدیگر را آنجا خواهید فهمید.





پایان 89؛ آخرین فرصت طلاب براى دریافت معافیت‏

نوشته شده در تاریخ : شنبه 18 دی 1389   ساعت 07 و 55 دقیقه و 59 ثانیه

اداره امور مشمولین معاونت امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌هاى علمیه، آخرین فرصت مراجعه طلاب ‏براى دریافت معافیت‌هاى عفو رهبرى، سه‌برادرى و تحصیلى را اعلام کرد.

به‌ گزارش مرکز خبر حوزه، این اداره در اطلاعیه‌اى از طلاب متولد سال 1338 تا 1354 خواست تا براى ‏دریافت معافیت دائم عفو رهبرى تا پایان سال 89 به مراکز مدیریت حوزه‌هاى علمیه در سراسر کشور ‏مراجعه نمایند. ‏
هم‌چنین طلابى که سه برادر آنان داراى کارت پایان خدمت مى‌باشند، مى‌توانند تا پایان سال جارى با ‏مراجعه به مراکز مدیریت حوزه‌‌هاى علمیه سراسر کشور براى دریافت معافیت دائم سه‌برادرى اقدام کنند.‏
‏ بر اساس اعلام اداره مشمولین حوزه، حوزویانى که در سال‌هاى گذشته جهت اخذ معافیت تحصیلى اقدام ‏نموده و جوابى دریافت نکرده‌اند و یا طلابى که تاکنون براى استفاده از این نوع معافیت اقدامى نکرده‌اند، ‏تنها تا پایان دى ‌ماه 89 فرصت دارند نسبت به معافیت خود اقدام نمایند.‏
‏ در این اطلاعیه یادآورى شده است، طلاب پایه‌هاى اول تا ششم به مدارس تحت پوشش و پایه‌هاى بالاتر ‏به اداره امور مشمولین مرکز مدیریت حوزه‌هاى علمیه واقع در قم، مدرسه علمیه دارالشفا، طبقه همکف، ‏اتاق شماره 14 مراجعه کنند و افرادى که در تاریخ یاد شده اقدام ننمایند، تبعات آن به عهده متقاضى ‏خواهد بود.‏
‏ هم‌چنین طلاب جهت کسب اطلاعات بیشتر مى‌توانند با شماره تلفن‌هاى 7740971-7738097 -0251 ‏تماس حاصل نمایند.‏






تشریح ماموریت‌ها و عملکردهاى اداره امور پژوهشى حوزه

نوشته شده در تاریخ : شنبه 18 دی 1389   ساعت 07 و 53 دقیقه و 30 ثانیه

مسئول اداره امور پژوهشى مدارس معاونت پژوهش حوزه‌هاى علمیه، همزمان با هفته پژوهش، در گفت ‏وگو با مرکز خبر حوزه مأموریت‌ها وکارکردهاى این اداره را تشریح کرد.

‏ حجة‌الاسلام مهدى محقق‌فر گفت: پژوهش به عنوان زیر بناى مباحث آموزشى، مدیریتى، فرهنگى و... ‏نقش غیر قابل انکارى را در حرکت به سوى پیشرفت و تعالى ایفا مى‌کند، بر این اساس معاونت پژوهش ‏حوزه‌هاى علمیه که متولى توسعه و ترویج امر پژوهش در حوزه مى‌باشد با راه‌اندازى اداره امور پژوهشى ‏مدارس علمیه، توجه ویژه‌اى به فرهنگ‌سازى پژوهش و توانمند‌سازى طلاب در عرصه تحقیق و ‏پژوهش‌گرى داشته و دارد.‏
‏ وى افزود: امور پژوهشى مدارس علمیه کشور براى ساماندهى امر پژوهش در مدارس دو مأموریت ‏اساسى دارد؛ یکى از آن‌‌ها فرهنگ‌سازى پژوهش است که البته این فرهنگ‌سازى علاوه بر طلاب در حال ‏تحصیل، بایستى در میان اساتید و دیگر متولیانى که مى‌توانند در مدارس علمیه تأثیرگذار باشند، نیز ‏صورت گیرد؛ مورد دیگرى که جزء وظایف اساسى این اداره براى ساماندهى امر پژوهش مى‌باشد، تربیت ‏پژوهش‌گر است؛ براى اجراى این دو مأموریت، مى‌بایست برنامه‌هایى اجراء شود، یکى از آن‌‌ها ترویج ‏مباحث پژوهشى است که شناخت بایسته‌‌ها و آسیب‌هاى فرهنگ پژوهش را نیز شامل مى‌شود و علاوه بر ‏این‌‌ها براى ارائه شاخصه‌‌هایى که موجب ارتقاء فرهنگ پژوهش مى‌شود، برنامه‌ریزى و نظارت مى‌کند؛ ‏دومین کارى که باید در این زمینه انجام گیرد، استعداد یابى در میان طلاب جوان است؛ سیاست‌گذارى، ‏نظارت و ارزیابى کلان، ساماندهى نیروى انسانى و شناسایى مشاورین و اساتید ویژه امر پژوهش، برنامه ‏ریزى و... از دیگر کارهایى است که لازمه اجراى مأموریت‌هاى این اداره تلقى مى‌شود. ‏
حجةالاسلام محقق‌فر یاد‌آور شد: برنامه‌هاى اداره امور پژوهشى مدارس به صورت دستورالعمل و ابلاغ ‏آئین نامه‌ها به معاونت‌هاى پژوهشى استان‌‌ها ارسال مى‌گردد و آن‌‌ها نیز طبق آن، بر مدارس موجود در ‏استان خود نظارت مى‌کنند.‏
‏ وى گفت: براى ساماندهى امر پژوهش و شناسایى مشاورین و معاونین پژوهشى، در حال حاضر تنها در ‏مقام شناسایى اساتید هستیم که هنوز به آن چیزى که در این زمینه ترسیم کرده‌ایم، نرسیده‌ایم؛ البته براى ‏تحقق هدف نهایى در این زمینه به سمت نیازسنجى پژوهشى مى‌رویم.‏
‏ کانون‌هاى علمى طلاب مدارس را طراحى نموده‌ایم، اسناد، ضوابط و شاخصه‌هاى شناسایى این کانون‌‌ها را ‏هم تهیه کرده‌ایم که چیزى شبیه به انجمن‌هاى علمى پژوهش‌گران حوزه است؛ نحوه ایجاد این کانون‌‌ها نیز ‏به گونه‌اى است که طلاب هر مدرسه مى‌توانند پیرامون یکى از گرایش‌هاى تحصیلى موجود، در‌خواست ‏ایجاد این کانون‌‌ها را داشته باشند.‏
مسئول اداره امور پژوهش مدارس معاونت پژوهش حوزه تصریح کرد: هدف از ایجاد این کانون‌‌ها این است ‏که خود طلبه‌‌ها وارد کار علمى شده و تحولات ماندگارى را در عرصه پژوهش حوزه‌هاى علمیه رقم بزنند، ‏علاوه بر این شور و نشاط علمى در مدارس علمیه و طلاب ایجاد شود؛ با راه‌اندازى این کانون‌ها، طلاب ‏مى‌توانند در مدارس، نشست‌ها و کارگاه‌هاى علمى-پژوهشى و ... را برگزار کرده و از اعتبارات حمایتى که ‏از طرف اداره امور پژوهشى مدارس به کانون‌‌ها اعطا مى‌شود، بهره‌مند شوند؛ البته اختصاص بودجه‌هاى ‏حمایتى بر اساس فعالیت کانون‌‌ها و رتبه بندى‌‌هایى است که صورت مى‌گیرد. ‏
وى افزود: بخش دیگر فعالیت ما مربوط به مجلات علمى مدارس است؛ معتقدیم طلبه‌اى که وارد کار علمى ‏مى‌شود، باید فضایى براى ارائه محصولات خود داشته باشد، به همین دلیل ضرورت وجود مجلات را ‏احساس کردیم.‏
‏ براى این منظور، مجلات علمى مدارس را تعریف کردیم و از این به بعد هر مدرسه علمیه‌اى که چنین ‏درخواستى داشته باشد با آن موافقت خواهد شد؛ البته اشخاصى که در سمت‌هاى مدیر‌مسئول یا سردبیر آن ‏قرار مى‌گیرند باید در سطح معاونین پژوهش مدارس باشند، طلاب نیز مى‌توانند به عنوان تیم تحریریه ‏فعالیت کنند؛ انتظار داریم که بعد از طى دوره‌هاى اولیه انتشار این مجلات، آن‌‌ها به سمت نشریه‌هاى ‏علمى-ترویجى سوق و ارتقا پیدا کنند؛ هم‌چنین 70درصد محتواى این نشریات باید مقالات و پژوهش‌هاى ‏خود طلاب باشد و 30درصد آن نیز مى‌تواند مربوط به اخبار علمى-پژوهشى باشد. ‏
حجةالاسلام محقق‌فر گفت: در اوایل سال آینده، نشست سراسرى کانون‌هاى علمى طلاب مدارس علمیه ‏سراسر کشور و نشست سراسرى مجلات علمى مخصوص هر مدرسه برگزار مى‌شود.‏
‏ وى در پایان افزود: دومین اجلاس سراسرى معاونین پژوهش مدارس علمیه سراسر کشور 9 و 10 دى ‏ماه سال جارى در مشهد برگزار شد؛ در این اجلاس هشت کمیسیون خاص، چیستى و چرایى مسایل ‏طلاب مدارس را بررسى کردند و ‌راه‌کارهایى را براى ارتقاء سطح پژوهش ارائه دادند.‏






آیت‌الله جوادی آملی:ثمره کنگره ملی امام محمدباقر حفظ نظام اسلامی است

نوشته شده در تاریخ : شنبه 18 دی 1389   ساعت 07 و 33 دقیقه و 28 ثانیه

حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در پیامی به کنگره ملی امام محمد باقر علیه السلام که امروز با حضور اندیشمندان، نخبگان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در محل آستانه مقدسه پهنه کلای ساری برگزار شد، اظهار داشت:حفظ نظام اسلامی و سعی بلیغ در ترویج نهضت دینی و نَهْدَتِ مردمی است.
Imageمتن کامل پیام بدین شرح است:

بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إیّاهُ نَسْتَعِین

حمد ازلی خدای را سزاست که انسان کامل معصوم(ع) را خلیفة خود قرار داد؛ تحیّت ابدی پیامبران الهی مخصوصاً حضرت ختمی‌نبوّت(ص) را رواست که متعلّمانِ اسمای حسنایند. درود بی‌کران دودة طاها و اُسْرة یاسین به ویژه حضرت ختمی‌امامت، مهدی موجودِ موعود(عج) را بجاست که وارثان انبیایند؛ به این ذوات قدسی تولّی داریم و از معاندانِ لَدود آنان تبرّی می‌نماییم! مقدم حضرات آیات و حجج، اساتید و اندیشوران، مسئولان نظام و برادران ایمانی را گرامی می‌داریم و از برگزارکنندگان محترم این کنگرة وَزین تقدیر می‌کنیم و از ذات اقدس آفریدگار مسئلت داریم که به برکت عترت اطهار(ع) خصوصاً حضرت محمدبن‌علی‌الباقر(ع) که این کنگرة ملّی به نام سامی آن امام هُمام برگزار شده است، همگان را از فیضِ علمِ صائب و فوزِ عملِ صالح بهره‌مند فرماید!

آنچه در این پیام مطرح می‌شود رقائقی از حقایق وصف‌ناپذیر آن حضرت است که در کسوت چند نکته بر پیکر رسای این کنگره پوشانده می‌شود که بَطائنها مِن اسْتَبْرَق فکیف بظهائِرها! با اعتراف به اینکه اغْترافِ غرفه‌ای از بحر زخّار باقر علوم انبیا(ع) برای مُقْتَرِفانِ جهل علمی و جهالت عملی چونان راقم سطور، اگر متعذّر نباشد حتماً متعسّر خواهد بود؛ لیکن صاحبان عطایا مطایائی نیز به پذیرندگان هدایای ملکوتی خویش عطا می‌کنند که توان تحمّل آن را میسور می‌کند و آنچه در زیارت «جامعه کبیر» آمده است که «مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِکُم»[1] نوید احتمال حدیثِ صعب بلکه مستصعبِ اهل بیت وحی را به همراه دارد که امید است این همایش عظیمُ المنزله از آن کوثر، حظّ وافر ببرد تا جامعه را از تکاثرگرایی برهاند! این توقّع با توجه به مرز و بومِ ولایتمدار طبرستان، رجایِ واثق و صادق است نه اُمْنیّة آفِلِ فائل. به هر تقدیر به نکاتِ مُصْطاد از غُرَر و دُرَرِ امام باقر(ع) می‌پردازیم.

یکم: عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است، زیرا آن محقّق علوم انبیا به جابربن‌یزید جُعفی چنین فرمود: «واعلَم بأنّک لا تکون لنا ولیّاً... ولکن اِعْرضْ نفسک علی کتاب الله فان کنتَ سالکاً سبیلَه زاهداً فی تزهیده راغباً فی تَرْغیبه خائفاً مِن تخویفه فأثبتُ و أبْشِر».[2] از این بیان نورانی بر می‌آید که بهترین راه برای معرفت نفس که دقیق‌ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است، چنانکه لازم‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر برمی‌آید که تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر که قلمرو آن فقه اکبر است و در جهاد اصغر که حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که با ثَقَل اکبر یعنی قرآن کریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. بنابراین همان ‌طوری که بر مُحدِّث و فقیه لازم است در محضر قرآن مجید باشند، بر ولیّ و حکیم نیز واجب است که از ترازویِ قسطِ خدا آگاه باشند تا شناسنامه قرآنی پیدا کنند و فرزند صالح این کتاب باشند تا بتوانند در مطافِ ولایتِ معصومان(ع) طواف کنند و از زمزم آنان بنوشند و خَلْف مقام آنها اطاعت نمایند. خلاصه آنکه کلام نورانی امام پنجم(ع): «لا غِنی? کغِنی النفس... و لا معرفة کمعرفتک بنفسک»[3] باید در پرتو عَرض بر قرآن تفسیر ‌شود.

دوم: مَظهر اسمِ باقیِ خداشدن و صِبغة وجه‌اللّهی یافتن و از آفتِ زوال و اُفْت فنا مصون ماندن، کمال مرغوب است نه نقص مهروب؛ لیکن عمده، تحقیقِ حقیقت بقا و بی‌حقیقت بودن بقا در دنیاست. آنچه از منظر حضرت امام باقر(ع) استنباط می‌شود این است که نباید بین دارالغرور و دارالقرار اشتباه کرد، زیرا دنیا راه است و آخرت، مقصد و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود. کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است و چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛ شاید به همین جهت است که امام پنجم(ع) فرمود: «... لا مَعْصِیةَ کحُبِّ البقاء».[4] آنچه از قرآن کریم برمی‌آید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم(ع) ماست: ?یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ?؛[5] ?مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً?؛[6] ?لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ?.[7]

سوم: هماهنگی قرآن و عترت، همان پیوند ناگسستنیِ وجود علمی و عینی اسمای حسنای خداست. آنچه در آغاز آفرینش رخ داد نموداری از این پیوند عریق است یعنی نه اسمای پروردگار بدون آدم که متعلِّم راستین آنها و نمونه بارز مظهریّت آنهاست اثربخش است و نه انسان کاملی چونان آدم بدون فراگیری عینی آنها صاحب کرسیِ خلافت الهی و مَسجودٌ‌ له فرشتگان می‌شد. آنچه در عصر حضرت ختمی‌نبوّت(ص) پدید آمد نمونة کامل این ربط وثیق است یعنی نه قرآن بدون ولایت معصومان(ع) مصداق عینیِ ?یَهْدِی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ?[8] است و نه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بدون قرآن، سببِ کمال دین و تمام نعمت و رضایتمندی خدا نسبت به اسلام خواهند بود. آنچه در قرآن با وجود علمی، محقّق است، در خاندان نبوّت و امامت با وجود عینی متحقّق است، چنانچه حضرت امام باقر(ع) به فقیه اهل بصره، قتاده فرزند دعامه فرمود: «إنّما یَعْرِفُ القرآنَ مَنْ خوطَبَ به».[9] اهتمام آن حضرت(ع) به انسجام متینِ قرآن و عترت را می‌توان در رهنمود آن امام معصوم(ع) به تنها راه نجات جستجو کرد که چنین فرمود: «فَلَقِّنوا مَوْتاکم عِند الموتِ شهادةَ أن لا إله إلاّ الله و الولایة».[10]

با این بیان، سرّ اهتمام ویژة حُمران‌بن‌أعین برای اثبات ولایتمداری خویش روشن می‌شود، زیرا وی به امام باقر(ع) که بهره‌های علمی از آن حضرت بُرد عرض کرد من با خدا عهد کردم که از مدینه خارج نشوم تا شما به من خبر دهید که آیا از شیعیان شما هستم، آن حضرت فرمود: «نَعَم فی الدنیا و الآخرة».[11] از همین جهت است که سراینده معروف، کمیت، بعد از خواندن قصیده‌ای که ـ «یک بیت از آن قصیده به از صد رساله بود»[12] ـ مدح آن ذوات قدسی یعنی اهل بیت وحی بود، از دریافت جایزه کلان به درخواست پیراهن آن حضرت مفتخر شد[13] و آنچه از بدن نورانی معصوم خلع می‌شود و به ولایتمدار داده می‌شود، لقب پرافتخار «خَلْعت» می‌گیرد وگرنه پارچة نو هر چند گران‌بهاتر باشد، هرگز بهایِ خَلعت و جمال و جلالِ آن را ندارد.

چهارم: انسان کامل معصوم همانند حضرت امام باقر(ع) علوم فراوانی را به برکت وحی نبوی(ص) و به عنوان علم‌الوراثه نه علم‌الدراسه عالِم شده است و نظیر پدران بزرگوار خود نه تنها از دیگران بی‌نیاز بود بلکه چونان اَجداد کِرام خویش، مرجعِ علمی همه محقّقان بوده است. ابوبصیر که از شاگردان معروف آن امام معصوم(ع) است نقل کرد که امام به وی فرمود حَکَم بن عُتَیبه از افرادی است که خداوند درباره آنها گفت: «?وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ?[14] فَلْیُشَرِّقِ الحَکَمُ وَلْیُغرِّبْ أما و الله لا یُصیبُ العلمَ إلاّ مِن أهل بیتٍ نَزَل علیهم جَبرَئیلُ»[15] یعنی اگر حَکَم به مشرق سفر کند یا به مغرب هجرت کند (یا به شمال و جنوب کوچ نماید) هرگز علم صائب، نصیب او نمی‌شود مگر آنکه از خاندان وحی باشد. از غیر مجرای وحی، دانش صحیح و کامل، بهره کسی نمی‌شود و اگر از انبیای گذشته نیز مطلب درستی به ‌جا مانده باشد، محصولِ نزول وحی الهی است.

لازم است از جهت معرفت‌شناسی عنایت شود که عقل در برابر نقل است نه در قبال وحی، زیرا هرگز معرفتِ مفهومی و حصولی، عدیلِ معرفت عینی و حضوری نخواهد بود و شناختِ خطاپذیر، مَثیلِ معرفتِ معصومانه نیست و ادراکِ نظری، شبیه عرفانِ بصری نمی‌باشد و علم مُلکی را نرسد که معادلِ معرفت ملکوتی باشد.

پنجم: سیرة سیاسی امام باقر(ع) شاگردان نستوهی را می‌پروراند که در عصر خَفَقان و فرصتِ دالانِ انتقالِ سلطنت از غاصب اموی به غاصب عباسی، پیام بلیغ آن حضرت را به صورت‌های گوناگون (صریح یا کنایه) اعلام دارند تا هم سُنّتِ حَسنة مبارزه با طغیان به نسیان سپرده نشود و هم هلاکت هالکان همانند سلامت سالکان، برابر بیّنه باشد: ?لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَن بَیِّنَةٍ وَیَحْیَى مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ?.[16] برخی به عبدالملک‌بن‌مروان، معاصر حضرت امام باقر(ع) گفتند حکومتی که در اختیار گرفتید آیا به استناد نصّ خدا و پیامبر اوست، گفت نه، پرسید آیا امّت بر حکومت شما اجماع کرده‌اند و به حاکم بودن شما راضی شدند، جواب داد نه، سؤال کرد آیا از طرف تو بیعتی در گردن آنها بود و وفا نموده‌اند، پاسخ داد نه، استفسار کرد آیا اهل شورا تو را برگزیدند، اعتراف کرد نه، آن‌گاه گفت جز این است که تو با قهر و زور وادارشان کردی که امر تو را پذیرا باشند و اموال بیت‌المال را به خودت اختصاص دادی، اقرار کرد آری. سپس گفت به چه سبب به لقب امیرالمؤمنین نامیده شدی در حالی که نه خداوند و نه به دستور او پیامبر و نه طبقِ رهنمود وی امّت اسلامی تو را امیر نکردند، عبدالملک تهدید کرد و گفت از مرز و بوم من خارج شو وگرنه تو را می‌کُشم، آن شخص گفت این ارعاب، پاسخ اهل عدل و انصاف نیست و آن‌گاه بیرون رفت.[17] آنچه هم‌اکنون می‌تواند ثمرِ شیرینِ شجرِ کنگره حاضر باشد، حفظ نظام اسلامی و سعی بلیغ در ترویج نهضت دینی و نَهْدَتِ مردمی است.

ششم: هر چند حدیثِ وَزینِ «إنّی تارک فیکم الثقلین»[18] بر تارکِ تاریخِ اسلامی می‌درخشد لیکن حضور هماهنگ این دو امانت الهی در متن حیات متمدّنانه و متدیّنانة جامعه، طبق رهنمود امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده و همچنان ادامه دارد. برجسته‌ترین ماه برای نیایش با خدا، شهر مبارک رمضان است و والاترین زمانِ آن شب قدر است و بهترین برنامة آن قرآن به سر گرفتن و مهم‌ترین سوگندِ این مراسم، قسم به چهارده معصوم است. این طرح با دعای امام باقر(ع) شروع می‌شود که آن حضرت(ع) فرمود قرآن را باز کن و بین دو دست خود قرار ده و بگو: «اَللَّهُمَّ اِنّی‏ اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الْأَعْظَمُ الْأَکْبَرُ وَ اَسْماؤُکَ الْحُسْنی‏ وَ ما یُخافُ وَ یُرْجی‏ اَنْ‏ تَجْعَلَنی‏ مِنْ عُتَقائِکَ مِنَ النَّارِ»[19] و با هدایت و دعای امام صادق(ع) امتداد می‌یابد که آن حضرت(ع) فرمود قرآ‌ن را بر سر بگذار و بگو: «اَللّهُمَّ بِحَقِ‏ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّکَ‏ عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ»، آن‌گاه ده مرتبه نام مبارک خدا و (در ظلّ آن) ده مرتبه نام پیامبر3 و ده مرتبه نام علی(ع) تا دوازدهمین امام همام و چهاردهمین معصوم(ع) یعنی حضرت ختمی‌امامت، مهدی موجودِ موعود عجّل‌الله‌تعالى‌فرجه‌الشریف را بر زبان جاری کن. [20]

این تعلیمِ فاخر، قرآن را مشهور می‌کند و مانع مهجوریّت آن می‌شود زیرا با حضورِ اهل بیتِ وحی در متن جامعه اسلامی به ویژه حضرت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که مفسّران علمی قرآن کریم و مُجریان عینی آن‌اند، مجالی برای هجران این کتاب عظیم نخواهد بود.

و چون دعا قرآنِ صاعد است، حضرت امام باقر(ع) از هر فرصت مناسبی بهره برده و دعای خاص آن را آموزش داد؛ مانند دعای افطار: «اللهمّ لک صُمنا...»[21] و دعای عمیق و عریقِ سحر: «اللهمّ إنّی أسئلک مِن بهائک...»[22] و دعای ضمن زیارت عاشورای سیّدالشهداء(ع) که همتایی اندوه برای آن حضرت، با نَفَس روزه‌دار را می‌توان از این دو تعبیر دینی استنباط کرد: «نَفَس المَهموم لِظُلمِنا تسبیحٌ و هَمُّه لنا عبادةٌ»؛[23] «أنْفاسُکم فیه تسبیحٌ».[24]

در پایانِ این پیام، مجدّداً مقدم مهمانان ارجمند را گرامی داشته و از سازمان اوقاف به ویژه مدیران محترم اوقاف استانِ حامیِ قرآن و عترت و مَهد ولایتِ مازندران تقدیر و از مسئولان سیاسی و اجتماعی و نماینده محترم ولیّ فقیه و استاندارِ دلسوز، سپاسگزاری می‌گردد و توفیق اندیشورانی که با ایراد مقال یا ارائه مقاله، بر غنای این کنگره وزین افزودند، در ضمن مسئلت حفظ نظام اسلامی از خداوند درخواست می‌شود!

«غفر الله لنا و لکم»
جوادی آملی
دی 1389
قم المقدسة





حجه الاسلام والمسلمین كعبی : عده‌ای به دنبال عبور از مرجعیت‌اند

نوشته شده در تاریخ : شنبه 18 دی 1389   ساعت 07 و 31 دقیقه و 17 ثانیه

Imageحجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس کعبی در بیست‌ و هشتمین همایش جامعه مدرسین با خانواده‌های اساتید و نخبگان حوزوی که عصر روز 16 دی 1389 برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان امروز هجمه گسترده‌ای را علیه روحانیت، مرجعیت و در راس آن ولایت فقیه شروع کرده‌اند که باید با بصیرت افزایی این توطئه‌ها را خنثی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با اشاره به آیاتی از سوره توبه، این سوره را افشا کننده منافقان ذکر کرده و افزود: با نزول این سوره خداوند چهره‌ منافقین صدر اسلام را افشا کرد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: البته در کنار تبیین جریان‌های سیاسی و اجتماعی منحرفان در این سوره، اصول پایدار و شاخص‌های تشخیص راه درست نیز بیان گردیده است.

* ویژگی‌های مؤمنین و جامعه اسلامی
وی با اشاره به برخی وظایف دولت و جامعه اسلامی نسبت به هم در این سوره تصریح کرد: وفاداری، فداکاری، تحمل سختی‌ها، مصائب و مشکلات به خاطر اسلام و گسترش ارزش‌های الهی، ایستادگی در مقابل دشمنان، انفاق در راه خدا، حضور در صحنه‌ها و تفقه در دین از جمله ویژگی‌های مؤمنین و جوامع اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، تحمل مشکلات و دشواری‌ها، به خاطر اسلام را نوعی عمل صالح دانسته و گفت: عمل صالح تنها به نماز، روزه و حج ختم نمی‌شود، بلکه حضور در صحنه‌های اجتماعی و تحمل مصائب به خاطر ارزش‌های اسلامی یکی از مصداق‌های عمل صالح است، که این مسئله از ویژگی‌های بارز روحانیون حامی و پشتیبان نظام اسلامی است.

* روحانیون پرچمدار اسلام ناب
استاد حوزه علمیه قم، روحانیون را پرچمدار اسلام ناب محمدی‌(ص) دانسته و گفت: امروز روحانیون بیش از هر زمانی تاثیرگذارتر هستند.

وی ادامه داد: روحانیون راستین بدون همراهی خانواده خود در هیچ عرصه‌ای موفق نبوده و نمی‌توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کعبی، همسران طلاب را مصداق بارز جهاد، وفاداری و همسرداری دانسته و اذعان داشت: همسران طلاب علاوه بر اعتلای خانواده خود، الگوی زنان جامعه هم هستند و لذا باید با عملکرد مناسب باعث رشد جامعه شوند.

* چرا قوانین اجرا نمی‌شود؟!
وی در ادامه سخنان خود با بیان برخی از راهبردهای تحکیم خانواده در ایران اسلامی، خاطرنشان ساخت: در همین راستا در کشور طی فرایندی قانونی، ستاد ملی زنان و کمیته خانواده تشکیل و قوانینی نیز وضع شده است، ولی در عرصه عمل این سیاست‌ها عملیاتی نمی‌شود، لذا با توجه به این قوانین و با اشاره به غنای آموزه‌های دینی شایسته است که این سیاست‌ها در راستای تحکیم خانواده‌ اجرایی شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر هزاران همایش و کار در کشور انجام شود، ولی آموزه‌ها و باورهای دینی تقویت نشود، هیچ امری پیش نخواهد رفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: دولت باید اهتمام ویژه‌ به مشکلات جوانان از جمله اشتغال، ازدواج و معارف اسلامی داشته باشند و تا وقتی این توجه صورت نگیرد، نمی‌توان شاهد تحکیم بنیان خانواده‌ها باشیم، زیرا آسیب‌های اجتماعی در کمین خانواده‌های ایرانی است و باید اهتمام ویژه‌ای به مسائل خانواده‌ گردد.

* مدال آوری بانوان به چه قیمتی!
وی تصریح کرد: البته امروز در راستای رفع دغدغه‌های خانواده و بانوان، توجهاتی به برخی عرصه‌ها از جمله ورزش شده است، اما باید دقت کرد که مدال‌آوری بانوان به هر قیمتی ارزش ندارد و این امر باید در چارچوب‌های شرع مقدس باشد.

* از پتانسیل حوزه‌های خواهران بهره ببریم
عضو خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت مطلوب حوزه‌های علمیه خواهران در کشور یادآور شد: امروز بانوان طلبه به قدری پیشرفت کرده‌اند که از بین آنها بانوان مجتهده و اسلام شناس تربیت شده است؛ بنابراین باید از این پتانسیل‌ها در عرصه‌های مختلف کشوری و در تقویت باورهای دینی و مبارزه با تهاجم فرهنگی بهره برد.

وی در بخش پایانی سخنان خود بااشاره به آموزه‌های ناب اسلام، فراگیر شدن این مکتب در جهان را مد نظر قرار داد و گفت: امروز به قدری موج اسلام گرایی در جهان افزایش یافته که بسیاری از جهانیان به اسلام گرویده‌اند .

* فراگیری موج اسلام در اروپا و آمریکا
وی ادامه داد: امروز به اعتراف بسیاری از افراد، اسلام در کشورهای اروپایی و آمریکایی نفوذ کامل کرده که به طور مثال و به قول یکی از این شخصیت‌ها، شهر برلین آلمان دیگر شهر کاتولیک‌ها نبوده، بلکه در این شهر اسلام در حال گسترش است./حوزه نیوز 71122/





آخرین پستها

آیة‌اللّه العظمى صافى گلپایگانى کمبودهاى اقتصادى به حساب روحانیت گذاشته نشود یکشنبه 23 مرداد 1390
معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه: شنبه 22 مرداد 1390
متن کامل نامه شورای عالی حوزه به مشاور رییس جمهور و مدیر عامل خبرگزاری ایرنا شنبه 22 مرداد 1390
بیانیه معاون سابق آموزش حوزه های علمیه در خصوص حوادث اخیر شنبه 22 مرداد 1390
قابل توجه طلاب سطوح عالی که درخواست ارتقاء پایه دارند شنبه 22 مرداد 1390
نقشه مرکزمدیریت حوزه علمیه استان مرکزی چهارشنبه 15 تیر 1390
رهبر معظم انقلاب: وضع فعلی عدالت مطلقا راضی کننده نیست؛ دوران آزمون و خطا در مقوله عدالت سپری شده است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
مقام و منزلت حضرت آیت الله بهجت در گفتگو با آیت الله مصباح یزدی چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استخدام روحانیون در عقیدتی و سیاسی ناجا چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
کدام مرجع تقلید کامپیوتر را به حوزه آورد؟! چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
دروس خارج حوزه اینترنتی می شود چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
حمله مزدوران آل خلیفه و آل سعود به عزاداران حضرت ام البنین(س) چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استقلال حوزه خواسته جدی مراجع تقلید است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفت های اخیر در بخش نشر نسبت به گذشته فرمودند : تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
علت علاقه مصری ها به اهل بیت‌(ع) از نگاه استاد الازهر چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
شمّه‌ای از اخلاق، صفات و کرامات حضرت فاطمه یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
وصایای حضرت فاطمه سلام الله علیها یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
فضایل قرانی حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
پروفسور لگنهاوزن چگونه مسلمان شد؟ یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
رهبر معظم انقلاب، در دیدار معلمان:حركت بیداری قطعاً تا قلب اروپا پیش خواهد رفت یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
لیست آخرین پستها