تبلیغات
حوزه علمیه استان مرکزی - مطالب هفته دوم بهمن 1389
حوزه علمیه استان مرکزی
اللهم عجل لولیک الفرج

گزیده ای از سخنان ولی امر مسلمین درباره ملت و دولت مصر/ ملت مصر خیانت سران خودش را تحمل نخواهد کرد

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 11 بهمن 1389   ساعت 08 و 22 دقیقه و 48 ثانیه


ملت مصر، افتخارات بزرگی در راه افکار نو اسلامی و مبارزات اسلامی دارد. این ملت، ملت غیوری است. یقین است که این ملت، حاضر نیست خیانت سران خودش را تحمل کند و با آنها درگیری پیدا می کند.

منبع خبر: khamenei.ir


رهبر معظم انقلاب سال گذشته در دیدار با گروه های مبارز فلسطینی، به تحولات منطقه و مساله فلسطین اشاره کردند و فرمودند: «شکی نیست که بر اساس حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه ی جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه ی اسلام خواهد بود».
 
به بهانه ی «اتفاقات اخیر در کشور مصر»، پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله خامنه ای، در ویژه نامه ای به بررسی تحولات اخیر در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه می پردازد.
در اولین بخش از این ویژه نامه، گزیده ای از سخنان معظم له درباره ملت و دولت مصر در اختیار مخاطبان قرار می گیرد:
 
* ملت مصر خیانت سران خودش را تحمل نخواهد کرد
 
آمریکا اشتباه می کند. آمریکا با جمع کردن دولتهای عرب دور یک میز برای چنین مذاکره ی ننگینی، دولتهایی را که در آن جا جمع شده اند، پیش مردمشان منفورتر می کند. مگر مردم کشورهای عرب حاضرند موافقت کنند که رؤسایشان بروند خانه ی ملت فلسطین را به دیگران بفروشند؟ با این کار، فاصله ی بین این رؤسا اگر خدای ناکرده به چنین امضایی برسند و ملتهایشان، بیشتر خواهد شد. این کار، ملتهایشان را خشمگینتر خواهد کرد. ملت مصر را خشمگینتر خواهد کرد. آن بیچاره ی مصری، بلند می شود مثل سائل به کف، می رود به آمریکا، برای شکایت کردن از ایران! شکایت پیش آن بیچاره ای بکند که خود او، بیشتر از این، دلش از ایران پر است و از آن شکایت دارد!
 
از ایران چرا شکایت می کنی؟! از اسلام شکایت کن! از ملت مسلمان خودت شکایت کن! آن آقا اگر قرار است از کسی شکایت کند، از ملت مصر باید شکایت کند. ملت مصر، ملت مسلمانی است. ملت مصر، دارای سابقه در اسلام است. ملت مصر، افتخارات بزرگی در راه افکار نو اسلامی و مبارزات اسلامی دارد. این ملت، ملت غیوری است. یقین است که این ملت، حاضر نیست خیانت سران خودش را تحمل کند و با آنها درگیری پیدا می کند.
 
درگیری مردم مصر، به ما چه ارتباطی دارد؟ ما هر جا مسلمانان بیدار شوند، خوشحال می شویم. هر جا مسلمانان مشتشان را در برابر دشمنان دینشان گره کنند، خوشحال می شویم. هر جا مسلمانان کتک بخورند، ما غمگین می شویم و احساس مسؤولیت می کنیم؛ ولی ما نیستیم که بخواهیم وارد شویم و ملتی مثل ملت مصر را متوجه تکالیفشان کنیم. آنها خودشان تکلیفشان را می دانند؛ خودشان آگاهند که چه باید بکنند و درست هم فهمیده اند. ملت مصر درست فهمیده است؛ جوانان مصر درست فهمیده اند که در مقابل حکومتی که به آرمان اسلامی و به آرمان فلسطین و به سرنوشت کشورهای اسلامی خیانت می کند، ایستاده اند. این، به ما ارتباطی ندارد. اشتباه اینها در همین است، که قوت و نیرو و تأثیر اسلام را نمی توانند بفهمند.
 
بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران حج 08/02/1372
 
* مسلمانان در عزلت بودند
 
در آفریقا، در آسیا و در خاور میانه، چقدر کشورهای اسلامی وجود دارد که در آنها نظامهایی رفت و نظامهای دیگری آمد؛ اما همه جا مسلمانان در انزوا و عزلت بودند. مثلا کشوری مثل عراق، رژیم سلطنتی داشت. رژیم سلطنتی رفت، رژیم دیگری بر سر کار آمد. آن هم رفت، عده دیگری آمدند. بعد آنها رفتند، یک عده ی دیگر جایشان را گرفتند. باز آن عده رفتند و عده دیگری آمدند. تا این که نوبت به بعثیها رسید. در تمام این نقل و انتقالها، کسانی که جایشان خالی بود، مسلمانان بودند. اکثریت قاطع مردم عراق، مسلمانند؛ اما در تحولات مذکور، اصلا خبری از حضور آنها نبود! یا فرض بفرمایید در کشور مصر - البته آن جا، جمعیتی به نام «اخوان المسلمین» بود - تحولی شد و رژیم سلطنتی از بین رفت. با از میان رفتن رژیم سلطنتی، رژیم جمهوری و انقلابی بر سر کار آمد که چهره ی شاخصش «عبدالناصر» بود. بعد، عبدالناصر مرد، دیگری آمد. بعد او رفت، دیگری آمد. در تمام این مدت - البته تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی - همه ی تحولات، برکنار از جریان اسلامی و عناصر اسلامی بود. اصلا عناصر اسلامی، کاره ای نبودند. در همان انقلاب اول مصر هم، عناصر اسلامی مؤثر بودند؛ اما به مجرد این که حکومت جدید تشکیل شد، کنارشان زدند. بعضی را به زندان افکندند، بعضی را کشتند و بعضی را از صحنه خارج کردند. این جا هم اسلام، حضوری نداشت.
 
بیانات در خطبه های نماز جمعه ی سوم رمضان 1415، 14/11/1373
 
* مثل همان فریادی که ملت ایران کشید...
 
در کشور مصر، یک عده جوان مسلمان، یک عده مردم مسلمان، می ایستند و شعار اسلامی می دهند و هیچ ارتباطی هم برحسب ارتباطات معمولی انسانی، بین آنها و مردم ما نیست. اما به قدری شعارهای آنها به شعارهای ما نزدیک است، که رئیس جمهور بدبخت روسیاهشان می گوید «اینها از طرف ایران تحریک شده اند!» ما چه ارتباطی با آنها داریم؟ آنها مسلمانند. خود آنها شعار قرآن می دهند. خود آنها هستند که احساس می کنند باید در راه خدا حرف بزنند، فریاد بکشند و حرکت کنند؛ مثل همان فریادی که ملت ایران در دوران طاغوت علیه آمریکا و علیه استکبار و استبداد جهانی کشید و باز هم می کشد.
 
بیانات در دیدار فرماندهان «بسیج» سراسر کشور 27/08/1371
 
* برای استکبار، شیعه و سنی فرقی نمی کند
 
او که با اصل اسلام دشمن است، در خصومت، برایش شیعه و سنی فرقی نمی کند. دیدیم که استکبار چگونه روی انقلابیون سنی در فلسطین و مصر فشار می آورد. اینها که شیعه ی دوازده امامی نیستند. همه ی اینها برادران اهل سنت ما هستند. می بینید که چه فشاری روی اینها می آورند. برای استکبار که فرقی نمی کند. اما او که با اسلام و شعب اسلام و ملت اسلام - از هر شکلش - مخالف است، حالا در موضع یکی از این فرقه ها قرار می گیرد و علیه یک فرقه ی دیگر تلاش می نماید و پول خرج می کند. ما باید هوشیار باشیم.
 
سخنرانی در دیدار با گروهی از روحانیون 05/10/1368
 
* شکنجه ی گروه های مسلمان در مصر
 
گروههای مسلمانی که برای دفاع از اسلام قیام می کنند، به وسیله ی سردمداران آن کشورها به راحتی زیر فشار و شکنجه و زندان قرار می گیرند و قدرتهای جهانی هم از اینها - یعنی از دولتها - حمایت می کنند. مصر، امروز این گونه است. بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا همین گونه اند.
 
سخنرانی در دیدار با جمع کثیری از جانبازان، خانواده های معظم شهدا، اسرا، 24/08/1368
 
* حمایت آمریکا از حکومت وابسته ی مصر
 
در مصر روشنفکرترین نسلهای مسلمان، مورد تعقیب خشن و خشم آلود رژیم فاسد و نالایق آن کشور قرار می گیرند، و حکومت وابسته و حقیر آن کشور بزرگ مورد تشویق و کمک مالی و امنیّتی آمریکا قرار می گیرد.
 
پیام به حجاج بیت الله الحرام 28/02/1372
 
* مردم مصر، محب اهل بیتند
 
امروز، در کشور مصر، مسجد «رأس الحسین» آن جا که خیال می کنند سر مقدس آن بزرگوار مدفون است محل تجمع عواطف مردم محب اهل بیت مصر است. ملت مصر، ملت خوبی است. کار به رژیم و دولت آن کشور نداریم. ملت محب اهل بیت است.
 

بیانات در جمع علما، طلاب و روحانیان، در آستانه ی ماه «محرم» 26/03/1372






رابطه تحولات اخیر مصر و تونس با ظهور حضرت مهدی (عج)

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 11 بهمن 1389   ساعت 08 و 16 دقیقه و 16 ثانیه

 
  نویسنده کتاب عصر ظهور گفت: تحولات اخیر در خاورمیانه و خروج مردم مصر و تونس بر ضد حاکمان خود با روایات مربوط به آخرالزمان منطبق است.  
حجت‌الاسلام والمسلمین کورانی در مصاحبه با مرکز خبر حوزه، ابراز داشت: برخی از روایات که در تفسیر آیه 35  سوره «فصلت» آمده است بر این نکته تأکید دارند که قبل از ظهور حضرت مهدی (عج)، طُغات(حاکمان طاغوتی) ضعیف می شوند و مردم در برابر آنها نافرمانی می کنند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) که در کتاب غیبت نعمانی، ص 269 آمده، تأکید کرد: در این روایت، امام باقر (ع) بر همین نکته تأکید می کند و لذا اتفاقاتی را که امروز در تونس و مصر در حال جریان است، می توان شاهدی برای آن موضوع دانست.

این محقق و پژوهشگر لبنانی تصریح کرد: این موج جهانی از ایران و با انقلاب اسلامی آغاز شد و اساساً طبق روایات، اولین حرکت زمینه ساز برای ظهور حضرت مهدی (عج)، از ایران شروع می شود و حتی این مطلب در برخی کتب اهل سنت نیز آمده است.






چرا حضرت مهدی ظهور نمی‌کند؟

نوشته شده در تاریخ : دوشنبه 11 بهمن 1389   ساعت 08 و 11 دقیقه و 56 ثانیه

 
  اختصاصی حوزه‌نیوز/حضرت آیت‌الله سبحانی در پاسخ سؤالی در خصوص راز تأخیر ظهور حضرت مهدی (عجدلایل عقلی و نقلی آن را تبیین کردند.  
 
 به گزارش مرکز خبر حوزه این استاد برجسته حوزه پاسخ سئوال ذیل را این گونه مرقوم داشته‌آند.

*چرا حضرت مهدی(ع) ظهور نمی‌كند؟   

 پاسخ: برنامه حضرت مهدی(ع) با برنامه پیامبران و سایر پیشوایان یك تفاوت كلی دارد و آن این كه برنامه وی قانونگذاری نیست، بلكه یك برنامه به تمام معنی اجرایی در تمام جهان است. به این معنی كه او مأموریت دارد تمام اصول تعالیم اسلام را در جهان پیاده كند و اصول عدالت و دادگری و حق و حقیقت را در میان جامعه بشری بگستراند.

روشن است كه پیاده شدن چنین برنامة انقلابی جهانی، كه به وسیله آن اصول عدالت و دادگری و حقّ و حقیقت در میان همه مردم جهان گسترش یابد، به شرایط و مقدّماتی نیاز دارد كه تحقق آنها جز با مرور و تكامل همه جانبه اجتماع ممكن نیست; برخی از آن مقدمات عبارتند از:

1. آمادگی روحی

در درجه نخست باید مردم جهان برای اجرای این اصول، تشنه و آماده گردند و تا زمانی كه در مردم جهان تقاضایی نباشد، «عرضه» هر نوع برنامه مادّی و معنوی مؤثر نخواهد بود. قانون عرضه و تقاضا نه تنها در نظام زندگی اقتصادی حكم‌فرماست، بلكه مشابه این نظام در عرضه برنامه‌های معنوی و اصول اخلاقی و مكتب‌های سیاسی و انقلابی نیز حاكم می‌باشد و تا در اعماق دل مردم ـ برای این نوع امور ـ تقاضا و درخواستی نباشد، عرضه آن با شكست رو به رو شده و كاری از پیش نخواهد رفت.

امام باقر(ع) می‌فرماید:

«روزی كه قائم آل محمّد(ص) قیام كند، خدا دست خود را بر سر بندگان می‌گذارد، در پرتو آن خردها را جمع می‌گرداند و شعور آنان به حد كمال می‌رسد».[1]

البتّه گذشت زمان و شكست قوانین مادّی و پدید آمدن بن‌بست‌های جهانی و كشیده شدن بشریّت بر لب پرتگاه جنگ، مردم جهان را به تنگ آورده و آنان را به این حقیقت واقف خواهد ساخت كه اصول و قوانین مادّی و سازمان‌های به اصطلاح بین المللی، نه تنها نمی‌توانند مشكلات زندگی را حل كنند و عدالت را در جهان حكم‌فرما سازند، بلكه همین خستگی و یأس، مردم دنیا را برای پذیرش یك انقلاب بنیادی مهیّا و آماده می‌سازد و می‌دانیم كه این موضوع نیاز به گذشت زمان دارد تا تجربه‌های تلخ زندگی ثابت كند كه تمام نظامات مادّی و سازمان‌های بشری در اجرای اصول عدالت و احقاق حق و برقراری امنیّت و آرامش، عاجز و ناتوان می‌باشند و سرانجام باید بر اثر یأس و نومیدی، این تقاضا در مردم گیتی برای تحقّق چنان آرمان الهی پدید آید و زمینه برای عرضه یك انقلاب جهانی به وسیله یك مرد الهی و آسمانی، از هر نظر مساعد گردد.[2]

2. تكامل علوم و فرهنگ‌های انسانی

از سوی دیگر برای برقرار ساختن یك حكومت جهانی بر اساس عدل و داد، نیاز فراوان به پیشرفت علوم و دانش‌ها و فرهنگ‌های اجتماعی و مردمی است كه آن نیز بدون پیشرفت فكری و گذشت زمان، ممكن و میسّر نمی‌گردد.

برقراری حكومت جهانی كه در پرتو آن، در سراسر جهان عدل و داد و قانون حكومت كند و همه مردم جهان از كلیه مزایای فردی و اجتماعی اسلامی بهره‌مند گردند بدون وجود یك فرهنگ پیشرفته در كلیّه شؤون بشری امكان پذیر نیست و هرگز بدون یك فرهنگ كامل، جامه عمل به خود نمی‌پوشد. این نیز احتیاج به گذشت زمان دارد.

3. تكامل وسایل ارتباط جمعی

از طرفی چنین حكومتی به وجود وسایل كامل ارتباط جمعی نیاز دارد تا در پرتو آن بتواند مقرّرات و احكام و اصول انسانی را از طرق مختلف در مدّت كوتاهی به مردم جهان اعلام كند. این امر نیز بدون تكامل صنایع انسانی و گذشت زمان محقق نمی‌شود.

4. پرورش نیروی انسانی

از همه اینها گذشته ، پیشبرد چنین هدفی و پی‌ریزی چنان انقلابی، به یك نیروی فعّال و سازنده انسانی نیاز دارد كه در واقع ارتش انقلاب جهانی را تشكیل می‌دهد. تشكیل چنین ارتشی و به وجود آمدن چنین افراد پاكباخته و فداكاری، كه در راه هدف و حقیقت از همه چیز بگذرند، به گذشت زمان نیاز دارد.

*منطق اسلام در آزمون‌ها

اگر در برخی از روایات می‌خوانیم كه فلسفة طولانی شدن غیبت امام زمان، همان امتحان و آزمایش مردم است، ممكن است ناظر به همین نكته باشد; زیرا امتحان و آزمایش در منطق اسـلام به معنی آزمـون‌های معمولی و كشف امور پنهانی نیست; بلكه مقصود از آن پرورش روحیّات پاك و پدید آوردن حداكثر ورزیدگی در افراد می‌باشد.[3]

مجموع این جهات چهارگانه[4] نیاز به این دارد كه زمان قابل ملاحظه‌ای بگذرد و جهان از بسیاری جهات پیش برود; و آمادگی روحی و فكری برای پذیرش حكومت جهانی بر اساس حقّ و عدالت در مردم پدید آید; آنگاه این برنامه با وسایل و امكانات خاصّی در سطح جهانی وسیله حضرت مهدی ـ عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف ـ پیاده گردد و این است گوشه‌ای از فلسفة غیبت طولانی امام(ع).

[1] .  كافی:1/25، كتاب العقل، ح21.

[2] .  یكی از نشانه‌های روشن قیام امام زمان كه احادیث اسلامی همگی بر آن اتّفاق دارند این است كه سراسر اجتماع بشری را جور و ستم و تعدّی و بیدادگری فرا می‌گیرد و ابرهای یأس و نومیدی زندگی جامعه انسانی را تیره می‌سازد و در حقیقت فشار ظلم و تعدّی آن چنان بر دوش آنان سنگینی می‌كند كه انسان را برای پذیرش انقلاب دیگر، انقلابی عمیق و بنیادی به دست توانا و نیرومند یك مرد الهی آماده می‌سازد.

[3] .  تمام آزمونهای الهی كه درباره پیامبران و اولیای وی انجام می‌گیرد برای همین منظور است. اگر خدا ابراهیم را با تكالیف و وظایف سنگینی آزمود، چنان كه می‌فرماید: «وَإِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلماتٍٍ فَأَتَمَّهُنَّ» (سوره بقره، آیه 124) برای همین هدف بوده است تا این رادمرد الهی به قدری در كوران حوادث قرار گیرد كه در صلابت و استقامت به صورت فولاد آب دیده درآید.

[4] .  مجموع این جهات چهارگانه را می‌توان در امور زیر خلاصه نمود: 1. تكامل روحی، 2. تكامل فرهنگی، 3. تكامل وسایل ارتباط جمعی، 4. تشكیل یك ارتش انقلاب جهانی از یك جمعیت پاكباخته و فداكار.

 






دیدار با طلاب محترم همکاری کننده با آموزش وپرورش در دهه آخر ماه صفر

نوشته شده در تاریخ : یکشنبه 10 بهمن 1389   ساعت 14 و 04 دقیقه و 59 ثانیه

 

شب یکشنبه ساعت 30/20 در مهمانسرای آموزش وپرورش استان مرکزی سرپرست محترم مرکز مدیریت استان حجة الاسلام  والمسلمین حسینی پور و حجة الاسلام والمسلمین زارع معاون تبلیغ و حجة الاسلام نصر ابادی نماینده هجرت  در جمع طلاب محترم فعال در اموزش  وپرورش حضور یافتند

این جلسه معنوی با تلاوت ایاتی از کلام الله مجید آغاز ودر ادامه حجةالاسلام عباسی گزارش خوب ومورد قبول ومختصری از نحوه فعالیت دوستان در آمرزش وپرورش بیان کردند

سپس طلاب محترم در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند –حجةالاسلام زارع معاون تبلیغ استان نیز نکاتی پیرامون موفقیت های به دست آمده در حوزه آموزش وپروزش اشاره کرد وبه نیاز ضروری آموزش وپرورش به روحانیون توانمند تاکید کردند

حجة الاسلام والمسلمین حسینی پور سرپرست محترم مرکز مدیریت استان مرکزی  هم با اشاره به ایام الله دهه فجر فرمودند باید خداوند را شاکر باشیم که به برکت وجود نازنین امام عصر(عج) وانقلاب اسلامی زمینه کار در مدارس فراهم شده است –لذا باید تمام سعی وتلاش را درتبین مسائل دینی وبرطرف نمودن شبهات بکار گرفته وموجبات رضایت امام عصر(عج) را فراهم آوریم

حجة الاسلام حسینی پور طلبگی را افتخاری بس بزرگ دانسته وافزودند خدمت در مدارس ودر بین جوانان ونوجوانان توفیق وافتخاری مضاعف است ایشان برنامه ریزی در دوران کودکی وپیش دبستانی را ضروری دانسته و فرمودند:اگر در مقطع ابتدایی برنامه های مذهبی عملیاتی وتبیین شود مشکل در دبیرستان ودانشگاه هم حل خواهد شد.






تحول در حوزه از نگاه رییس جمهور وقت

نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389   ساعت 09 و 06 دقیقه و 04 ثانیه

    اگر می‌خواهیم حوزه را اصلاح کنیم این اصلاح حوزه باید به معنای تامین کمبودها و اصلاح نقایص و معایب باشد، نه به معنای تجدید‌نظر در نقاط مثبتی که حوزه‌های علمیه قرن‌ها با آن نقاط زندگی کرده‌اند.  

 

اشاره آنچه که در پی می‌آید: مصاحبه اختصاصی ماهنامه «پاسدار اسلام» با حضرت آیت الله خامنه‌ای است که در پنجمین شماره این مجله انتشار یافته بود مقام‌معظم‌رهبری در این گفت وگوی ماندگار که در آن موقع رییس جمهور و امام جمعه تهران بوده‌اند علاوه بر ترسیم مسیر صحیح اصلاحات در حوزه‌های علمیه، درباره آخرین وضعیت جنگ، جایگاه تبلیغات به ویژه روزنامه‌ها و صدا و سیما و توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم علیه ایران به تفصیل سخن گفته است، که برای پرهیز از طولانی شدن متن، پاسخ معظم‌له به سوالی درباره راهکارهای انجام اصلاحات در حوزه‌های علمیه از طرف سرویس علمی – فرهنگی مرکز خبر حوزه، تقدیم مخاطبان گرامی می‌گردد.

پاسدار اسلام: با توجه به پیام تاریخی امام در سالگرد انقلاب و اهمیت فوق‌العاده حوزه‌های علمیه برای انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان، حضرتعالی به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته روحانیت چه رهنمودهایی در جهت اصلاح و تصفیه و توسعه کمی و کیفی حوزه‌های علمیه ارائه می‌فرمایید؟

اولین کاری که به نظر من باید انجام بگیرد این است: یک عده از متفکرین حوزه علمیه و تئوریسین‌های اصیل حوزه که حوزه را بشناسند و نقایص حوزه را بدانند و نقاط قوت حوزه را درک کنند باید بنشینند و طرح حوزه ایده آل را بریزند.

* رشته‌های تخصصی خشک نباشد

پیشنهاد من این است که اول یک عده بنشینند با خیال راحت با فرصت‌های زیاد، حوزه‌ای را که باید ساخت ترسیم کنند. در این ترسیم بایستی نکات مهمی را مورد ملاحظه قرار دهند اهم این نکات این است که از نقاط مثبت شیوه تحصیلی در حوزه‌های علمیه قدیم، غمض عین نکنند. برای اینکه حوزه را مرتب کنند، کلاس بندی‌هایی به سبک مدارس غربی ترتیب ندهند برای اینکه حوزه را مرتب و منظم کنند کارهای تخصصی به وجود نیاورند.

اهمیت عالم اسلامی و فقیه اسلام این است که اگر چه در رشته فقاهت متخصص است، اما این تخصص، فراگیری یک علم خاص، یعنی علم فقه نیست؛ بلکه [دانستن] تفسیر، تاریخ، رجال، حکمت، کلام و شاید بعضی از علوم دیگر در کنار علم فقه [را لازم] می دانیم. اگر ما آمدیم قضیه را تخصصی خشک کردیم، یعنی گفتیم که یک عده محدث بشوند و یک عده فقیه بشوند و عده‌ای دیگر متخصص در رجال شوند، اگر این کار را کردیم از این نقاط اصلی اهمیت و رشد حوزه‌های علمیه غمض عین کرده‌ایم.

*علمای بزرگ در علوم حوزوی متخصص بودند

ما باید توجه کنیم که بزرگترین علمای ما کسانی بوده‌اند که در همه این رشته‌ها با همدیگر، یدی داشتند. البته نمی‌گوییم که در همه این رشته‌ها متخصص و در سطوح بالا بودند، خصوصا امروز که گرفتاری‌های زیاد، این اجازه را نمی‌دهد، اما می‌گوییم مثل رسم و عادت حوزه علمیه در همه این‌ها، یدی داشته باشند اگر ما آمدیم  این تخصص خشک را برقرار کردیم، محقَق است که آن موضع ایده‌آل را نخواهیم داشت یا مثلا فرض کنید که رسم رابطه احترام آمیز اخلاقی بین استاد و شاگرد که در حوزه‌های علمیه است باید به هم نخورد، هر چیزی که این رسم را به هم بزند، برای حوزه مضر خواهد بود.

*اصلاح حوزه به معنای تامین کمبودها

بنابراین، اگر می‌خواهیم حوزه را اصلاح کنیم این اصلاح حوزه باید به معنای تامین کمبودها و اصلاح نقایص و معایب باشد، نه به معنای تجدید‌نظر در نقاط مثبتی که حوزه‌های علمیه قرن‌ها با آن نقاط زندگی کرده‌اند و می‌بینیم که بعضی‌ها توجه ندارند.

به هر حال نکاتی را بایستی از این قبیل در نظر گرفت. حوزه ایده‌آل آینده را بر مبنای این نکات ترسیم کرد و این شکل تنظیم شده را روی کاغذ آورد. هم نمودار سازمانی کشید، دقیقا، تا اداره حوزه مشخص بشود که از کجاست، و هم کاملا پخته کرد و در ذهنیت شنوندگان و گویندگان این تحلیل را به قوام و نضج آورد اگر این کار شد آن وقت شروعش آسان است، و الاّ الان افراد متعددی در صدد اصلاح حوزه هستند تحت همین نام اصلاح با همین کلیت، در حالی که شاید عده‌ای اصلاح را چیزی می‌دانند بر خلاف آن چیزی که آن عده دیگر می‌دانند و شاید هر دو این‌ها هم اشتباه می‌کنند و شکل ثالثی لازم است.

بنابراین، پیشنهاد من این است که اول بایستی آن شکل ایده‌آل ترسیم شود، و این شکل ایده‌آل را هیچ کس جز کسانی که در حوزه بزرگ شده‌اند و با حوزه خو گرفته‌اند نمی‌تواند را انجام دهد.

*تجربه پیشکسوتان و تلاش جوان‌ها

اگر از خارج کسانی آمدند حوزه را درست کنند، این حوزه را خراب خواهند کرد، اگر طلبه‌های کاملا جوانی که حوزه را درست نمی‌شناسند و نقاط قوتش را درست قدردانی نمی‌کنند، آنها خواستند این کار را بکنند، اشتباه می‌کنند، باید تجربه پیران، اطلاعات و آگاهی کارکشتگان و خبره کاران حوزه علمیه، با نشاط و تلاش، ابتکار جوانان به هم آمیخته بشود و یک مجموعه‌ای به وجود بیاید، اگر این کار 6 ماه یا یک سال هم طول بکشد، اشکالی ندارد در این مدت ربط و ایراد و رد و اشکال و هر چه باید بشود انجام بگیرد، سپس شکل مشخص بشود این شکل را به صورت متحد به همه حوزه‌های بزرگ و کوچک ایران ابلاغ کنند و کسانی هم مشغول مقدماتش بشوند البته انجام اصلاحات بعد از ترسیم شکل مطلوب، باز هم کار آسانی نیست، اما مشکل‌ترین بخش قضیه همین بخش اول است که من می‌بینم به این بخش توجهی نمی‌شود.






مقام معظم رهبرى‌ ره‌نامه

نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389   ساعت 08 و 54 دقیقه و 04 ثانیه

آن حقیقت اول که گفتیم نظام مستظهر به حوزه‌هاى علمیه است، به خاطر این است که نظریه‌پردازى سیاسى و نظریه‌پردازى در همه جریان‌هاى اداره یک ملت و یک کشور در نظام اسلامى به عهده علماى دین است. آن کسانى مى‌توانند در باب نظام اقتصادى، در باب مدیریت، در باب مسایل جنگ و صلح، در باب مسایل تربیتى و مسایل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینى باشند و دین را بشناسند.

اگر جاى این نظریه‌پردازى پر نشد، اگر علماى دین، این کار را نکردند، نظریه‌هاى غربى، نظریه‌هاى غیردینى، نظریه‌هاى مادى جاى آن‌ها را پر خواهد کرد. هیچ نظامى، هیچ مجموعه‌اى در خلا نمى‌تواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتى دیگرى، یک نظام اقتصادى دیگرى، یک نظام سیاسى دیگرى که ساخته و پرداخته اذهان مادى است، مى‌آید جایگزین مى‌شود؛ هم‌چنان که در آن مواردى که این خلاها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد.

این‌که بنده درباره علوم انسانى در دانشگاه‌ها و خطر این دانش‌هاى ذاتاً مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاه‌ها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانى‌اى که امروز رایج است، محتواهایى دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متکى بر جهان‌بینى دیگرى است؛ حرف دیگرى دارد، هدف دیگرى دارد. وقتى این‌ها رایج شد، مدیران بر اساس آن‌ها تربیت مى‌شوند؛ همین مدیران مى‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسایل سیاسى داخلى، خارجى، امنیت، و غیره قرار مى‌گیرند. حوزه‌هاى علمیه و علماى دین پشتوانه‌هایى هستند که موظف‌اند نظریات اسلامى را در این زمینه از متون الهى بیرون بکشند، مشخص کنند، آن‌ها را در اختیار بگذارند، براى برنامه‌ریزى، براى زمینه‌سازى‌هاى گوناگون.

(دیدار طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم / 29مهرماه1389)






پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی درگذشت شیخ محمد علی عمری

نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389   ساعت 08 و 47 دقیقه و 14 ثانیه

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار اطلاعیه ای ضمن تسلیت ارتحال "آیت الله حاج شیخ محمدعلی العمری(ره)" رهبر شیعیان عربستان سعودی، وی را پناهگاه مؤمنان در شدائد خواند.

در اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: رحلت عالم برجسته و رهبر شیعیان عربستان سعودی، فقیه متخلق حضرت آیت الله حاج شیخ محمدعلی العمری همزمان با اربعین حسینی موجب تألم خاطر و اندوه فراوان شد.
 
متن پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که به امضای آیت الله یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیده است ، به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
انا لله و انا الیه راجعون
 
رحلت عالم برجسته و رهبر شیعیان عربستان سعودی، فقیه متخلق حضرت آیت الله حاج شیخ محمد علی العمروی همزمان با اربعین حسینی موجب تألم خاطر و اندوه فراوان گردید.
 
این عالم ربانی در طول سالیان متمادی  برای گسترش مکتب اهل بیت(ع) تلاش فراوان نمود و در این مسیر متحمل رنج های فراوان و اذیت و آزارهای زیادی گردید.
 
او یکی از استوانه های امت اسلامی و پناهگاه مؤمنان در شدائد و سختی ها بود که امیدواریم خداوند ایشان را مشمول عنایت خاص خویش قرار دهد و با اولیای کرام و ائمه معصومین علیهم السلام محشور بدارد. انشاء الله.
 
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این عالم برجسته را به محضر امام زمان(عج)، جهان تشیع، شیعیان عربستان، آقازادگان و بازماندگان آن مرحوم تسلیت گفته و امید است خداوند متعال به کرم و بزرگواری خویش این ضایعه اسفناک را جبران نموده و جایگاه رفیع آن مرحوم را متعالی بگرداند.






در پی استعفای حجت الاسلام والمسلمین نواب

نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389   ساعت 08 و 22 دقیقه و 35 ثانیه

مدیر مرکز خدمات حوزه های علمیه تغییر کرد پس از 14 سال ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب بر مرکز خدمات حوزه علمیه قم، استعفای وی پذیرفته شده و حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جایگزین وی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه پس از 14 سال ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب بر مرکز خدمات حوزه علمیه قم، استعفای وی پذیرفته شده و حجت الاسلام والمسلمین سید حسن ربانی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جایگزین وی خواهد شد.

 مرکز خدمات حوزه علمیه قم از سال 69 به همت برخی روحانیون از جمله حجت الاسلام نواب شکل گرفت و به تدریج حوزه فعالیت آن در بر آوردن برخی نیازهای طلاب از جمله بیمه درمانی و حل دیگر مشکلات آنان وسعت یافت. حجت الاسلام نواب نیز از 14 سال پیش با چندین حکم مکرر از سوی رهبر معظم انقلاب و دفتر ایشان به ریاست این مرکز منصوب شده است.

 ایجاد صندوق امام خمینی جهت ارایه تسهیلات وام قرض الحسنه به طلاب، راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی، ساخت و ساز خانه های آپارتمانی پردیسان و توافق با سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه طلاب و… از خدمات ارزنده ی سید ابوالحسن نواب در مدت مدیریت بوده است.

مرکز خدمات حوزه های علمیه با هدایت و حمایت دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می کند. در راس این نهاد هفت نفر به عنوان هیئت مدیره که یک نفر به عنوان رئیس مرکز قرار دارد. اعضای هیئت مدیره از سوی مقام معظم رهبری منصوب می شوند و ایشان رئیس مرکز را انتخاب و به دفتر معظم له معرفی می کنند و دفتر نیز حکم وی را صادر می کند . احکام هر کدام از اعضای هیئت مدیره ، هر چهار سال یک بار از سوی مقام معظم رهبری صادر می گردد. مرکز خدمات حوزه های علمیه در خدمت عموم طلاب و روحانیون و خانواده آنان ، اعم از ایرانی و غیر ایرانی ، برادران و خواهران ، و دانش پژوهان شیعه و سنی است.

زمان مراسم تودیع  حجت الاسلام والمسلمین نواب و معارفه حجت الاسلام والمسلمین ربانی  به زودی اطلاع رسانی می شود.






آیت الله العظمی مکارم شیرازی درگذشت عالم برجسته عربستانی را تسلیت گفت

نوشته شده در تاریخ : شنبه 9 بهمن 1389   ساعت 07 و 32 دقیقه و 35 ثانیه

Imageحضرت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی با صدور پیام تسلیتی، درگذشت عالم برجسته شیعه عربستانی را به شیعیان این کشور تسلیت گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:


إنّا لِلّهِ وَإِنّا إلَیْهِ رَاجِعُون

فقدان اسفناک عالم مبارز و موالى مخلص و مجاهد خستگى‌ناپذیر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ محمدعلى العمرى (قدس سره) را به همه شیعیان مخصوصآ شیعیان مدینه و جامعه روحانیت و فرزند برومندش حجت‌الاسلام حاج شیخ کاظم العمرى تسلیت عرض مى‌کنم.

آن فقید سعید در طول عمر طولانى و پربرکت خود براى حفظ حوزه تشیع و روشن نگه داشتن چراغ پرفروغ مکتب اهل‌بیت در سرزمین وحى و در کنار مرقد پیامبر و قبور خاموش ائمه بقیع، در برابر مرارت‌ها و مشقت‌هاى فراوان و درد و رنج‌هاى جانکاه مقاومت کرد و در پرتو مجاهدت‌هاى او موفقیت‌هاى فراوانى نصیب شیعیان آن دیار شد که امیدواریم به خواست خدا خدمات او به وسیله فرزند برومند و سایر دوستانش همچنان ادامه یابد.

خداوند روح پاک او را با ارواح پیغمبر و آلش محشور گرداند و به تمام بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.

19صفر 1432 هجرى قمرى
ناصر مکارم شیرازى





آخرین پستها

آیة‌اللّه العظمى صافى گلپایگانى کمبودهاى اقتصادى به حساب روحانیت گذاشته نشود یکشنبه 23 مرداد 1390
معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه: شنبه 22 مرداد 1390
متن کامل نامه شورای عالی حوزه به مشاور رییس جمهور و مدیر عامل خبرگزاری ایرنا شنبه 22 مرداد 1390
بیانیه معاون سابق آموزش حوزه های علمیه در خصوص حوادث اخیر شنبه 22 مرداد 1390
قابل توجه طلاب سطوح عالی که درخواست ارتقاء پایه دارند شنبه 22 مرداد 1390
نقشه مرکزمدیریت حوزه علمیه استان مرکزی چهارشنبه 15 تیر 1390
رهبر معظم انقلاب: وضع فعلی عدالت مطلقا راضی کننده نیست؛ دوران آزمون و خطا در مقوله عدالت سپری شده است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
مقام و منزلت حضرت آیت الله بهجت در گفتگو با آیت الله مصباح یزدی چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استخدام روحانیون در عقیدتی و سیاسی ناجا چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
کدام مرجع تقلید کامپیوتر را به حوزه آورد؟! چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
دروس خارج حوزه اینترنتی می شود چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
حمله مزدوران آل خلیفه و آل سعود به عزاداران حضرت ام البنین(س) چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
استقلال حوزه خواسته جدی مراجع تقلید است چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفت های اخیر در بخش نشر نسبت به گذشته فرمودند : تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
علت علاقه مصری ها به اهل بیت‌(ع) از نگاه استاد الازهر چهارشنبه 28 اردیبهشت 1390
شمّه‌ای از اخلاق، صفات و کرامات حضرت فاطمه یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
وصایای حضرت فاطمه سلام الله علیها یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
فضایل قرانی حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
پروفسور لگنهاوزن چگونه مسلمان شد؟ یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
رهبر معظم انقلاب، در دیدار معلمان:حركت بیداری قطعاً تا قلب اروپا پیش خواهد رفت یکشنبه 18 اردیبهشت 1390
لیست آخرین پستها